Lille bureau gafler milliardforetagende

Peter Engholm
25@mail.dk

Foran fire andre bureauer vandt AarhusKontoret konkurrencen om Nordjysk Elhandel, der sidste år omsatte for 3,2 millarder kr.

“Vi har startet ud med stor respekt for opgaven – at drive reklamebureau – så filosofien har været at sidde på en ølkasse, indtil der er penge til en stol. I stedet for at starte med for store armbevægelser og sande, at der ikke var grundlag for projektet,” siger Jonas Nørregaard, AarhusKontoret.

Noget tyder på, at grundlaget er der for det trekvart år gamle bureau, der består udelukkende af kreaitve – alle med Uncle-baggrund.

Op til sommerferien vandt bureauet, der udgøres af fem ejere, en konkurrence foran i første omgang &Co, Reklamebureauet Os (i samarbejde med Par No 1), Brandstifter og Dafolo Marketing. &Co trak sig dog siden fra konkurrencen.

 Kunden er Nordjysk Elhandel – et godt ti år gammelt energiselskab, der i 2008 omsatte for 3,231 mia. kr.

Det lyder umiddelbart som en ordentlig mundfuld, men Jonas Nørregaard formår at finde et lighedspunkt mellem det lille Århus-bureau og det store Aalborg-selskab:

“Vi oplever Nordjysk Elhandel som en virksomhed med kort vej fra god idé til handling. På samme måde fungerer AarhusKontoret – vi har ikke et lag af projektledere, men er 1-til-1 i forhold til kunden. Selv om vi har en lang historie i branchen, er græsrodsfornemmelsen udtalt hos os – og vi er tændte på at vise, hvad vi kan,” siger Jonas Nørregaard.

Nordjysk Elhandel ønskede med bureaukonkurrencen “nye øjne på kommunikationsstrategi og design – hele vores fremadrettede kommunikation”, lød det undervejs i processen fra marketingchef Ann Sloth Rædkjær.

Og både virksomheden og opgaven er kompleks, mener Jonas Nørregaard:

“Nordjysk Elhandel er helt fremme i skolene, når gælder energibesparelse og miljøspørgsmål. Samtidig er der fra forbrugernes side dyb, dyb lavinteresse om det frie elvalg.”