Bureau laver lille website til stor koncern

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

En stor koncern med over 20.000 medarbejdere kan have meget på hjertet. Men et godt website kan være begrænsningens kunst.

Det fede for et bureau er ikke, når kunden siger ”Vi vil gerne udfordres”, men at erfare, at kunden mener det.

Dansk Supermarked havde brug for et nyt website – med udgangspunkt i en ny strategi og visuel identitet, og med formålet om bedre at tilgodese sin målgruppes behov.

Til opgaven blev valgt webbureauet Klean, der har kontorer i både Aarhus og København, og som kender Dansk Supermarked via et samarbejde med Bilka.dk.

 ”Vi blev udfordret på vores egne tanker, så sammen med Klean har vi fået et site med endnu mere kant. Vi har haft diskussioner, som virkelig gav værdi for os, og det har været en lærerig proces for os alle,” siger Monica Klepp Bjerrum, kommunikationschef hos Dansk Supermarked, om processen. 

Hos Klean siger salgsdirektør, Jesper Toft, om opgaven:

”Dansk Supermarked havde indledningsvist en corporate-tilgang til deres corporate site, men frem for den klassiske tilgang, der vægter indadvendt kommunikation højt, valgte vi at fokusere på, hvad kundens kunder har brug for. Hvad er det besøgende på Dansksupermarked.dk gerne vil?”

Klean udfordrede Dansk Supermarked ved at sige, at de højst måtte vælge tre ting – tre kerneområder. Hændergnidende få punkter, men at skabe et site, som er brugerorienteret, handler om at prioritere sit indhold i forhold til, hvad er i bund og grund vigtigt for målgruppen.

Denne udfordring tog Dansk Supermarked op og præsenterer nu  ”Job”, ”Forbruger” og ”Om os”.

Monica Klepp Bjerrum siger:

”Processen i forhold til at prioritere indholdet, så vi fører brugerne direkte til det, de kommer efter, handlede om at skære ind til benet. Det var en sund og interessant øvelse for os alle.”

Websitet fungerer responsivt, så både traditionelle computere, tablets og smartphones får serveret det samme website, optimeret til hver enkelt skærmstørrelse. Vedligeholdelsen af websitet foretages ét sted, så ressourcerne fremover kan anvendes optimalt.

Dansk Supermarked ville gerne finde et letvægts CMS, til både dette og andre af koncernens mindre websites. På den måde er websitet blevet en slags pilotprojekt, med WordPress som platform. Monica Klepp Bjerrum forklarer:

”Wordpress kan alt det, vi har brug for, og er samtidigt supernemt at bruge, hurtigt, intuitivt – og ikke mindst en stabil og billig løsning.”