Lille nyhed – men med stort perspektiv?

Peter Engholm
25@mail.dk

Et dansk reklamebureau med mediabureau-søstre har udviklet et banner, der giver en god oplevelse på mobilen. Perspektivet forklares med, at det er ”dynamisk, opdaterbart og tilpasset alle devices”.

Forbrugernes adfærd i den digitale verden kræver, at annoncører skal bevæge sig fra kampagner til konstant tilstedeværelse – og at denne tilstedeværelse i øvrigt fremstår på en alt andet end flad måde.

Spørgsmålet er så, hvordan man gør det?

Det har Isobar et bud på for Danske Spil.

Pressemeddelelsen fortæller om et nyt banner, som virker på alle devices og dermed giver den samme gode oplevelse uanset om det afvikles på PC, mobiltelefon eller tablet. Desuden kan det opdateres med dynamiske data fra et feed, således at det altid indeholder de seneste informationer om præmier og trækninger – helt automatisk.

For en almindelig skriverkarl på Bureaubiz lyder det som en nyhed af de mindre. Men perspektivet er der skam, lyder forklaringen.

”Hidtil er bannere blevet lavet i flash, der fungerer på desktop, men ikke kan afspilles på mobiltelefoner og tablets. Og netop herfra går stadig flere på nettet. Derfor har vi udviklet dette HTML5-baserede banner-setup, for de bannere kan meget af det samme, som man kan med Flash på desktop,” siger Jeppe Munksnæs, head of mobile hos Isobar.

Samtidig kan man løbende opdatere med det nye set-up – og det er en fordel for Danske Spil.

”Vi har tidsstyrede trækninger på Lotto, Onsdags Lotto og  Eurojackpot. Takket være den nye teknologi kan vi nu hele tiden opdatere banneret med seneste puljestørrelse – og til små omkostninger. Tidligere var bannere en meget flad oplevelse på mobilen, og vi er derfor glade for, at det nu er muligt at flytte oplevelsen fra desktop over på mobilen,” siger digital manager i Danske Lotteri Spil, Kasper Ingemann Kjempff.

Men ikke kun Danske Spil kan have glæde af løbende opdateringer – det gælder eksempelvis også store webbutikker, siger Jeppe Munksnæs.

“Via de data, vi får fra mediabureauerne i vores gruppe, kan vi se, at kampagnebegrebet ændrer sig. Der er stadig boost, men den digitale tilstedeværelse er konstant. Det er med denne indsigt – lagt sammen med, at vi er et digitalt reklamebureau – at vi har udviklet dette banner setup. Det er stadig kreativitet, som vi kender fra reklamebureauerne, men her er det kampagne-setuppet, der er tænkt kreativt,” siger Jeppe Munksnæs.

Han tilføjer:

“Jeg ville elske at præsentere store, dyre løsninger – men denne løsning er ikke dyrere end en Flashløsning.  Med det nye fremtidssikrede banner sikrer vi, at annoncørerne får kosteffektive, fleksible og dynamiske kampagner på tværs af tablet, web og mobil, både mobilsites og apps. Annoncørerne kan dermed igen benytte sig af levende bannere med video og animationer på en kosteffektiv måde,” siger Jeppe Munksnæs.