Lindstrøm vild med dansk folkekomedie

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Den danske marketing guru, Martin Lindstrøm, ser danske reklamefolk som dygtigere end i mange andre lande – og har specielt stor respekt for Wibroe, Duckert & Partners.

Martin Lindstrøm har været i landet – for at præsentere og sælge sin nye bog, Buyology, der bygger på et omfattende hjerneforsknings-projekt.

Martin Lindstrøm hævder, at han på den baggrund ved – i hvert fald meget mere – om hvad der virker og ikke virker.

Det var bl.a. på den baggrund, at han en måned før det amerikanske præsidentvalg i et interview med Jyllands-Posten forudsagde, at McCain ville vinde valget. Han har da også mødt en del kritik – både i Danmark og i udlandet – og fra hjerneforskere, der ser hans bog som mere pop end videnskab.

Det forsvarer han sig over for i et interview i Børsen i dag.

“Det er rigtigt, at jeg nogle gange forenkler for meget, men ellers ville jeg ikke få så mange læsere. Det er en balancegang, og jeg kan stå inde for samtlige konklusioner i bogen. Nu har jeg åbnet den sorte marketingboks og kastet lys på 15 pct. af det uforståelige.

…….

Syv af mine 18 store kunder, bl.a. Procter & Gamble, arbejder i dag med neuromarketing, så det er nu, toget kører. Det er nu, vi skal sætte neuromarketing på dagsordenen, også selvom der er nogle, som vil være uenige i mine konklusioner”, siger han til Børsen.

Han fortæller også til Børsen, at han er vild med den danske folkekomedie i reklamen som f.eks. Harry & Bahnsen, Polle og Jørgen fra Kims.

“Den danske folkekomedie er det stærkeste aktiv i reklamebranchen i Danmark, og den kan bruges i udlandet. Danskerne skal bare lære at adaptere historierne til andre markeder. Jeg tror meget på humor og historie i reklamen frem for den store fokus på rationelle argumenter”, siger han til avisen og fremhæver specielt Wibroe, Duckert & Partners. Men i det hele taget mener han, at danske reklamefolk er dygtigere end i mange andre lande.