Det er let at lade sig fascinere af de teknologiske muligheder – og blive rastløs. For det er fortsat indhold, der driver Facebook og Twitter – vil nogle mene. Problemet er, at det har været sådan i årevis, og så kommer indhold let til at lyde som noget, man terpede i den gamle skole.
Indholds-diskussionen rækker ind over både mediernes og markedsføringens verden, men særligt i journalistisk styrede medier spiller indhold en central rolle, og derfor var det en særdeles bemærkelsesværdig udtalelse, der kom fra Berlingskes koncernchef, Lisbet Knudsen, da hun optrådte på Mediadagen for at tale om Mediernes Overlevelse med undertitlen: Forandring, fremtid og forretningsmodel.
“Mange siger, at indholdet er konge. På Berlingske Media, siger vi, at kundeoplevelser og relevans er nummer 1 og indhold er fortrængt til 2. pladsen. Nu er det kunden, der er konge,” sagde Lisbeth Knudsen og henviste således indhold til rollen som dronning.
Hun fortsatte med at fortælle, at den gamle værdikæde, hvor journalister finder på indhold ikke gælder længere, og at indhold og journalistik skal tænkes på en anden måde. Nu skal kommunikationen vendes udefra og ind og ikke indefra og ud som tidligere.
Lisbeth Knudsen mener, at medierne skal flytte sig fra at være den traditionelle vagthund til at være en del af lokalsamfundet, men skal også være business partnere, levere services, være et mødested, og være løsningshjælpere.
Journalisterne skal derfor ikke længere kun tænke indhold, de skal i højere grad tænke på, hvad Berlingske Media kan tilbyde kunderne og derfor er den redaktionelle valuta ifølge Lisbeth Knudsen ændret fra kun at fokusere på indhold til også at fokusere på, hvor mange apps, klummer og deltagere til events Berlingske kan sælge.
Lisbeth Knudsen søgte at moderere sine udtalelser noget ved at fremhæve relevans som et nøgleord, da ordstyreren, Henrik Byager, efterfølgende spurgte ind til dem.
En anden af aftenens talere var Per Michael Jensen, øverste chef i Metro International. Han var enig med Lisbeth Knudsen i, at indhold ikke længere er kongen. Men han havde et andet bud på, hvem kongen nu er.
“Den, der har distributionen er konge. For os er distribution det vigtigste – sammen med convenience. Adgang til forbrugerne bliver vigtigere og vigtigere, og om 10 år er det vigtigere end relevans.”
Per Michael brugte som eksempel, at en bilfabrikant eller et ble-producent i år 2020 ville henvende sig direkte til Metros kernelæser Sarah og mod en betaling på f.eks. 10 kr. om måneden få lov til at sende informationer direkte til hende flere gange om måneden – og dermed uden om medierne.
Endnu en avismand, nemlig Jens Torpe, grundlæggeren af den gratis finansavis City A.M. i London, var også på podiet, og han mente, at det var en strid om kejserens skæg. “Indhold er det, som folk gerne vil ha’, ellers er det hverken King eller Queen”.