Lisbeth Knudsen om JP/Politikens køb af Børsen: Genialt

Peter Engholm
25@mail.dk

Men også Bonnier får ros af den tidligere Berlingske-chef for at sælge – selvom det nok mere lugter af nødvendighed.

JP/Politikens Hus overraskede fredag det danske medielandskab med sit 800 mio. kroners køb af Børsen. Se omtalen her.

Og Lisbeth Knudsen – dir. for Mandag Morgen Danmark og indtil for tre måneder siden koncernchef for Berlingske Media – har kun ros til overs for trækket hos både køber og sælger.

”Strategisk set er det genialt. Børsen er det mest interessante for JP/Politiken at købe på det danske marked. Med initiativet sikrer man sig en stærk position på business-markedet, som er det mest lukrative vurderet på digital udvikling og købedygtighed,” siger Lisbeth Knudsen til Bureaubiz.

Også Bonnier får ros, omend det lugter lidt mere af nødvendighed.

”Hvis man læser Bonniers strategi, så lægger den op til, at 50 pct. af koncernens avis-indtægter i 2020 skal hentes på det digitale. I 2015 var denne andel 15 pct., så man har brug for pengene til at investere massivt digitalt. Og Bonnier har – eller havde – af aviser kun Børsen på det danske marked,” siger Lisbeth Knudsen.

Hun understreger, at JP/Politikens ”meget forstærkede position” skal måles på andet og mere end blot lige Børsens oplag.

”Rent markedsmæssigt er der gode synergier i sigte. Hvis Børsen, watchmedierne og finans.dk fortsætter konkurrencen, kan man derigennem opholde eller forstærke sin position. Man kan også samkøre eller samordne, og således ser jeg mulighed for både at eksperimentere og udvikle,” siger Lisbeth Knudsen.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen forventes at være et halvt år om at behandle Børsen-handlen.

”De vigtigste konkurrenter er internationale spillere, hvilket gælder i særdeleshed for de finansielle medier, så det ville være underligt, hvis handlen ikke bliver godkendt,” siger Lisbeth Knudsen.