Før sommerferien tog Circle K fat på sin største kampagne nogensinde – en kampagne, der skal gøre skandinavere opmærksomme på, at Statoil skifter navn til Circle K; et skifte der omfatter 1000 tankstationer. Umwelt er den danske bureaupartner i den omfattende indsats.
Men parterne har næppe forestillet sig, at en retssal skulle være blandt platformene, hvor Circle K-logoet er i centrum.
Det er ikke detso mindre tilfældet i en sag, hvor OK har sagsøgt Circle K.
“Mange kunder har henvendt sig, fordi de tror, vi har skiftet det logo, vi har haft siden 1978. De forveksler deres logo – et K i en cirkel – med vores logo,” siger Lene Bonde, kommunikationschef i OK, til Ekstra Bladet.
OKs egen undersøgelse viste, at ‘rystende mange’ troede, at Circle K-logoet var fra OK – en forveksling, der kunne koste OK omsætning. Lene Bonde understreger, at forvekslingen kun sker ved selve logoet – ikke når Circle K-navnet ledsager logoet.
En henvendelse til Circle K bragte ikke sagen videre, og derfor er logo-striden nu endt i Sø- og Handelsretten.
Circle K har også undersøgt logoerne, og her forvekslede kun én pct. af de adspurgte de to logoer.