Af Zandra Damsgaard zandra@bureaubiz.dk

Glem Beyoncé og Lady Gaga og smid markedsføringsindsatsen efter lokale stemmer. Det er budskabet fra nystartede Brandheroes, som specialiserer sig i såkaldte influencers.

Kendte mennesker sælger, men mindre kendte sælger måske lige så godt?

Danske virksomheder som Hummel, Bolia og Jack & Jones har med hjælp fra nystartede Brandheroes i hvert fald forsøgt sig med markedsføring gennem indflydelsesrige lokale, såkaldte influencers, der skal hjælpe med at udbrede bestemte budskaber.

Influencers kan ifølge Brandheroes være personer med et stort lokalt netværk – personer, som folk kan spejle sig i og identificere sig med.

”Hvem de er, varierer selvfølgelig afhængigt af den ønskede målgruppe. Det kan være den lokale DJ, den cool bartender eller caféejeren. Altså ikke nødvendigvis bloggere, men folk, som fylder lidt mere lokalt og som har et stort reach både online og offline,” fortæller Thomas Bro, der sammen med Rasmus Arendt Nielsen står bag Brandheroes.

Brandheroes samarbejder med Instagram om adgang til data, og i tilfældet Jack & Jones var det oplagt at tage fat i netop den lokale DJ og bartender, som var flittige Instagram-brugere:

”Vi kan se, at engagement og reach på de aktiviteter, vi laver i samarbejde med kommercielle bloggere og kendte influencers, er faldende. Omvendt er det virkelig imponerende, hvor langt vi når ud ved at aktivere mindre og lokale influencers, uden at vi behøver at betale dem på traditionel vis. Vi nøjes ganske enkelt med at give dem vores produkter,” siger Henning Nielsen, der er omni channel manager i Jack & Jones.

De to bureaufolk Thomas Bro og Rasmus Arendt Nielsen stiftede Brandheroes i januar 2016 baseret på en egenudviklet software, som automatiserer og effektiviserer det store arbejde med at identificere og aktivere de rette influencers: indtil videre 10.000 i mere end 100 europæiske byer.

”Det ser ud til, at vi har fundet en niche, der både virker og tiltaler en masse af de danske brands, der ellers har været vant til at arbejde med brand-ambassadører. Vores model kan skaleres endnu mere på internationalt plan, så vi har store forventninger til vores kommende udvikling,” siger Thomas Bro.

Den unge virksomheds kundeportefølje tæller foruden Jack & Jones blandt andet Hummel, By Malene Birger, Smukfest, Bolia, JBS med flere.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club