Det er tre år siden, at Morten Kirckhoff stoppede som kreativ direktør og partner i Advance for at hellige sig bl.a. fotografering, forfatterskab og en eventyrlyst lidt ud over det sædvanlige.
Men marketingredskaberne er hverken rustet eller groet til, som de forladte steder, han slog igennem med på bogform. Disse redskaber bruger han aktuelt med kogebogen ‘Det smager af lort’, som han står bag sammen med kokkene Nikolaj Kirk og Mikkel Maarbjerg.
Bogens titel er reaktionen på den ossobuco, Morten Kirckhoff – efter fem timer i køkkenet – serverede for sine børn. I sidste uge udkom bogen, og blandt anmelderne – i form af kommentarer på sociale medier – er reaktionen tilsvarende kras:
- ”Skandale. Tænk at kalde en bog for det”
- ”Ville gerne købe bogen. Men ikke med den titel”
- ”Sådan en bog hører ikke til i et køkken. Basta.”
”Bogen glorificerer ikke madlavning sammen med børn. Her er ingen børn i strøgne poloer, men æg på skufferne og mel over det hele. Det er den ærlige historie. Og ja – med en kontroversiel titel. Vi regnede med, at vi i disse tider kunne lokke nogen ud af hulerne,” siger Morten Kirckhoff og tilføjer:
”Al god kommunikation skiller vandene, og der er ikke noget bedre end at få fjender. For så er nogen, der tager dit parti. Det får samtalen til at køre, og da bogen er udkommet på eget forlag, udelukkende med netsalg, så er vi afhængige af trafikken og opmærksomheden.”
Morten Kirckhoff lagde et udpluk af den negative kritik på LinkedIn, ledsaget af spørgsmålet ”Kender jeg en ekspert vedr. håndtering af shitstorms?”.
Og i nedenstående opslag blev der fulgt op med en utilsløret tilståelse – ovenikøbet en konstruktiv én: En alternativ og vildt venlig forside, ”Nem mad til søde børn”, som man kan lime oven på originalen.
UNDSKYLD, UNDSKYLD, UNDSKYLD!!!! Det er med stor beklagelse, at vi har krænket visse personer med titlen på vores nye bog. En krænkelses-sag er noget, man skal tage seriøst i disse tider. Derfor tilbyder vi en alternativ forside; Print, klip ud og lim på. Send os blot en mail – så sender vi en pdf – klar til at printe. Det må I virkeligt undskylde.
Morten Kirckhoff har allerede modtaget bestillinger på den alternative forside som pdf.
Var det LinkedIn-opslaget, der kastede ekspert-hjælp af sig?
”Ja og nej. Vi har fra begyndelsen sigtet mod shitstormen og gjort den alternative forside klar med en titel, der går over i den anden grøft: Så pæn og kedelig, at næppe nogen vil røre ved den. Men fire kommunikationseksperter har, uafhængigt af hinanden, henvendt sig på baggrund af opslaget. Det havde jeg faktisk ikke regnet med. Men jeg har tænkt mig at mødes med dem for at høre deres tanker,” siger Morten Kirckhoff.
Ekstern ekspertbistand eller ej: Udgiverne har planlagt flere tiltag på baggrund af shitstormen. De vil komme drypvis i et forløb, der nøje afstemt julehandlen.