DDB skal nu til at kæmpe for sit Lotto-budget. Og det kan bureauet til dels takke bl.a. EUs licitationsregler for. Men kun til dels.
“Vi er i gang med en strategiproces med henblik på en revitalisering af Lotto. Budgettet skal i henhold til reglerne i udbud i 2012. Derfor har vi valgt ikke at forlænge kontrakten, som der ellers var mulighed for, men at gennemføre udbuddet nu. Ellers ville vi komme til at stå i en situation, hvor vi efter at have gennemført en strategiproces, måske skulle skifte bureau. Vi synes, at det bureau, der skal eksekvere også skal være med i strategiprocessen, og derfor syntes vi ikke, det var en optimal rækkefølge,” siger Mette Dyhr, der er direktør for det nye Danske Spil selskab, som håndterer talspil – d.v.s. Lotto, Quick etc.
Første fase er sat i gang med indkaldelse til prekvalifikation, og først derefter vil man kigge på udvælgelse af bureauer til den egentlige konkurrence.
Mette Dyhr tiltrådte ved indgangen til januar, men det er dog ikke hende, der står bag beslutningen om at starte udbuddet. Den proces var allerede sat i gang.
Hun har også ansvaret for Quick, men her har man valgt at forlænge kontrakten med Bates Y&R i endnu et år, og derfor er der pt. ikke truffet nogen beslutning om, hvornår udbuddet sættes i gang.
Til gengæld er man i gang med en bureaukonkurrence på et nyt talspil. Mette Dyhr vil ikke fortælle andet om det end, at det er et talspil.
Her er prekvalifikationen netop overstået, og man er i gang med at udvælge bureauer til konkurrencen.
Mette Dyhrs stilling er resultatet af en opsplitning af Danske Spil i to forskellige selskaber, hvor Dansk Reklamefilms direktør, Jens Aaløse blev direktør for licens-spillene.
Deres ansættelse førte til, at marketingdirektør Klaus Lohse mistede sit job (han blev tilbudt andet job i organisationen – men valgte at takke nej).
Mette Dyhr har ikke ændret nævneværdigt på organisationen.
“Min titel er adm. dir, og jeg har bundlinjeansvar. Men IT, HR og økonomi håndteres fortsat af Danske Spil overordnet, så derfor spiller det kommercielle indhold en meget betydelig rolle i mit job,” siger Mette Dyhr og fortsætter:
“Jeg har derfor ikke indsat en overordnet marketingansvarlig men ladet markedscheferne på de enkelte produkter fortsætte og referere direkte til mig. Jeg tror, man får mest muligt engagement gennem en flad struktur med mest muligt ejerskab hos dem, der arbejder med tingene direkte.”