I sidste uge var det Recommended/Zupa, der var ude med en egenmarkedsføring, der tog afsæt i valget. Det skete med en annonce, hvor man forklarede budskabet om integreret markedsføring med “samarbejde hen over midten”.
I dag er det så Lowefriends, der anvender valget. Bureauet beskæftiger sig med kvinders stigende indflydelse og kører mere kontant på i annoncer i Børsen og Berlingske, hvor man konstaterer, at kvinders indflydelse er gået hen over hovedet på de fleste virksomheder og reklamebureauer.
Overskriften er: “I torsdags bestemte kvinderne, at kvinderne skal bestemme. Og de bestemmer også alt det andet”. Den refererer til, at 80-85 pct. af alle købsbeslutninger træffes af kvinder – men 91 pct. af kvinderne mener ikke, at reklamerne henvender sig til dem.
De genkender ikke sig selv i det kvindebillede, som bliver vist i dagens markedsføring, lyder det.
Og så slutter annoncen med det, der kan opfattes som en spydighed:
“Og bare for en ordens skyld: De tænder ikke på lyserødt.”
Det mest aktuelle lyserøde eksempel er Danske Spils lancering af et nyt spil, Millionlotteriet. Det er sket med et lyserødt feunivers, og har kvinder som en central målgruppe.
Det er i øvrigt to kvinder, der står i spidsen hos Danske Spil som indkøber af kampagnen, der er skabt af We Love People – som har en kvindelig adm. dir.
Det skal dog bestemt ikke opfattes som en spydighed – i hvert fald ikke over for Danske Spil og We Love People.
“Det er faktisk en meget generel tilgang, at man gør noget lyserødt, når man vil henvende sig til kvinder. Derfor sigter bemærkningen til denne stereotype tilgang til kvinder og reklame, og vi havde ikke Danske Spil i tankerne, da vi skrev det,” siger adm. dir. Jette Nejstgaard, Lowefriends.
Hun fortæller, at bureauet længe har arbejdet med hele problemstillingen, og at valget blot blev en aktuel anledning til at fortælle om det.
“Kvinder er den stærkest voksende målgruppe, hvis man anskuer det økonomisk, og det er en trend, der diskuteres meget i USA og England. Men ser man på reklameblokkene, så er der mange, der ikke har forstået det. Det gælder ikke kun det lyserøde. Pral og grovkornet humor fungerer heller ikke over for kvinder,” siger Jette Nejstgaard og fortsætter:
“Der er således et helt grundlæggende problem i forhold til, hvordan der i dag kommunikeres til kvinder, og vi tror meget på, at det bliver en af de helt store udfordringer i fremtidens markedsføring. Evnen til at forstå kvinder og kommunikere til dem bliver en afgørende konkurrenceparameter.”