Lufthavnens intelligente skærme pilles ned på jorden

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Point for initiativet – men umiddelbart ligner det en meget gammeldags segmentering, som de nye intelligente skærme i lufthavnen kan tilbyde.

Det er lykkedes for Københavns Lufthavn og Dansk Reklamefilm at få massiv omtale af nyheden om, at man som den første lufthavn i verden opstiller intelligente skærme som med et kamera kan målrette reklamer til de forbipasserende.

Men ind imellem kan den slags nyheder få en bureau- og marketingverden til at minde om en flok miniputter på en fodboldbane, der alle løber i flok efter bolden.

Og det ærgrer Envisions adm. dir., Mona Juul.

“Det er fedt, at der er nogen, der udvikler nye ting og tester dem af. Og man skal starte et sted for at nå frem til noget, der er anvendeligt. Men ind imellem er det sådan, at når der kommer en ny teknologi, så løber vi alle efter den uden at bevare vores sunde fornuft,” siger Mona Juul og fortsætter:

“Umiddelbart kan jeg ikke se, at de intelligente skærme er en afgørende nyskabelse. Lad os sige, at kameraerne kan skelne mellem en mand og kvinde. Men det vil reelt være en meget gammeldags segmentering, som vi ikke bruger ret meget i dag. Om skærmene kan udvikles til at kunne mere – det må tiden vise – men der kommer vi meget hurtigt ud i nogle helt andre problemstillinger om, hvor meget man kan bruge data i det offentlige rum.”

De nye skærme bevæger sig lidt ind i den boldgade, hvor man i den digitale verden taler om programmatic buying.

“Men her søger man at gøre annoncer relevante på basis af registreret adfærd. Det er langt mere interessant end om det er den ene eller anden type, der går forbi en skærm,” siger Mona Juul.

For hende handler det om bevare fokus på godt købmandsskab.

“Hvis jeg går ind i en tøjbutik, så vil en dygtig ekspedient være god til at afkode mig, og hvad der kan være interessant for mig. Det er godt købmandsskab. Og selvom man kan meget i dag med big data, så kan man fortsat ikke erstatte en dygtig ekspedient,” siger Mona Juul og fortsætter:

“Det handler om kampen om kunderne og det helt nødvendige, at vi på en eller anden måde kan få en samtale eller en relation med dem. Gode ideer er midlet til dette, og først herefter har kanaler og/eller teknologier en rolle som værktøjer til at folde ideer ud.”