Lukker og slukker Årets Brøl?

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Efter fem år som arrangør af Årets Brøl har Erhverv Norddanmark valgt, at awarden skal stå på egne ben, hvis den skal bestå. Der appelleres til, at ’de fire store’ bureauer i Aalborg-området tager over. Men vil de det? Bureaubiz har talt med et af bureauerne om muligheden.

Siden 2012 har pris-uddelingen Årets Brøl fungeret som Nordjyllands temperaturmåling af virkningsfuld, kreativ og veludført markedsføring. Men nu har arrangøren Erhverv Norddanmark besluttet, at arrangementet skal kunne stå på egne ben, hvis der fortsat skal være liv i det. Organisationen lægger således ikke længere arbejdskraft eller økonomi i konkurrence og prisfest.

Dog håber man hos Erhverv Norddanmark, at Årets Brøl er blevet et så fasttømret arrangement, at nogle af de mange aktører, der har været med siden starten i 2013, vil løfte arven og sørge for, at Nordjylland også i fremtiden har en kreativ konkurrence.

Sten Bjerre, der var en af de oprindelige initiativtagere til Årets Brøl og som i alle award-årene har fungeret som koordinator, fortæller, at han ser sin rolle i Årets Brøl-sammenhæng som udspillet.

Han siger dog også, at han har opfordret ’de fire store’ (Clienti, Konxion, Det nye Sort og Gotcha, red), der traditionelt set er de største pris-slugere til Årets Brøl, om at tage handsken op – og overtage arrangementet.

Sten Bjerre fortæller:

”Tidligere har nogle af de fire store bureauer givet udtryk for, at der er brug for fornyelse, mens andre har spillet konkrete forslag på banen. Det er muligt, at der blandt de fire nævnte er nogen, der allerede nu gør sig tanker om, hvordan Årets Brøl kan leve videre.”

Bureaubiz har fanget Rasmus Brostrøm der er adm. dir og partner i Gotcha, for at høre om han ser en fremtid for en version af Årets Brøl, der bliver løftet af ’de fire store’.

”Jeg tænker umiddelbart, at det ikke er sandsynligt. I min optik giver det ikke mening, at man som bureau er afsender for en prisfest, hvor man selv kan vinde priser. Det er utroværdigt, og for meget ananas i egen juice.”

Han fortsætter:

”Når det er sagt, så er vi da klar til at indgå i en dialog, såfremt at der er nogen uvildige, der er villige til at tage teten på projektet.”

Bureaubiz har forgæves prøvet at indhente en kommentar fra partner og adm. direktør i Konxion, Thomas Thomsen, samt Mette Danmark, direktør i Clienti.