Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip fra tirsdagens aviser: Om, at Lundbeck ikke mener, at de kan håndtere kritik på sociale medier. Samt om ny HTC koncept store.

“Skam jer, Lundbeck” – sådanne kritiske røster lyder på blandt andet Twitter og Facebook i disse dage.

Årsagen er en forargelse over, at Lundbecks præparat, pentobarbital, bruges af visse amerikanske stater til at sprøjte i dødsdømte, når man stopper deres liv. Formålet med præparatet er dog et helt andet, nemlig at hjælpe patienter med bedøvelsesmidlet og dødsprøjteanvendelsen er helt utilsigtet fra Lundbecks side

Lundbecks pressechef Mads Kronborg mener ikke, at det er noget, virksomheden kan gøre ret meget ved:

“Det er jo ikke noget, vi kan håndtere. Vi kan forsøge at monitorere og overvåge det, og vi har også været opmærksomme på, at der har været forskellige ting – men vi var ikke opmærksomme på, at der var noget, der havde rejst sig særligt siden i fredags”.

Til Berlingskes spørgsmål om, hvorfor de sociale medier ikke er tænkt ind i Lundbecks krisehåndteringsstrategi, svarer pressechefen, at det er et spørgsmål om prioritering og han ved endnu ikke om de vil reagere på kritikken på de sociale medier.

Timme Munk Bisgaard, der er redaktør af det sociale netværk, Kommunikationsforum, mener at Lundbeck burde forsøge at skabe sig en platform på nettet og gå i dialog med de kritiske stemmer og fortælle deres egen side af sagen. Ifølge Timme Munk Bisgaard er det ikke en god idé at tie sagen ihjel.

Omvendt mener Henrik Merkelsen, der er forsker i virksomhedskommunikation og krisehåndtering ved CBS, at det er begrænset, hvor stor gennemslagskraften er, så længe kritikken kun er på nettet. Men nu, hvor Berlingske tager historien op, mener Henrik Merkelsen, at historien rykker på op på et højere niveau, hvor den bliver farligere for Lundbeck (Berlingske Business, p.4-5).

NY HTC Concept Store i København

Hver fjerde solgte touch-screen mobiltelefon i Danmark var i 2010 en HTC. Dermed ligger Danmark i top i forhold til resten af verden, når det gælder udbredelsen af og kendskabet til HTC’s mobiltelefoner.

Den placering er baggrunden for, at den taiwanske producent af mobiltelefoner har valgt at placere en butik i København.

Butikken er først og fremmest tænkt som en ekstra service for kunderne, idet butikken vil føre alle HTC’s telefoner samt det tilbehør, selskabet fremstiller til sine telefoner (Børsen, p. 38).

 

 

 

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club