Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Opdateret: Bureaudirektører plejer gerne at ville prale. Men når det gælder Envisions rolle i RetailPeople, lyder svaret: Ingen kommentarer. Det giver plads til spekulationer.

Hvis man vil starte et selskab, der skal producere tilbudsaviser, så må det være nærmest et adelsmærke at få Envision med som partner.

Det store århusianske bureau har haft Føtex på kundelisten igennem en årrække og har en solid dokumenteret ekspertise samt et produktionsapparat – bl.a. med faciliteter i Vietnam.

Så meget desto mere kan det undre, at People Group alligevel valgte at hemmeligholde alliancen, da man onsdag i sidste uge annoncerede RetailPeople som et nyt medlem af familien.

Ole Dissing er hentet fra et job som marketingchef i Bilka til RetailPeople som adm. dir., og da Bureaubiz talte med ham, understregede han, at hele produktionsapparatet var klart – der skulle bare hældes folk ind i takt med, at kunderne kom.

Men han nævnte ikke med et ord relationen til Envision, og han var også fåmælt med, hvorfor bureauets produktion skulle ligge i Århus, når People Group efter Adpeoples flytning har masser af ledige lokaler og RetailPeoples kreative direktør samtidig ville blive i København.

Mandag i denne uge lagde Envision så en lille tekst på sin hjemmeside, hvor medejerskabet til RetailPeople blev oplyst.

Men det er, hvad man ønsker at sige om den sag. Bureaubiz ville gerne vide f.eks., hvor stor Envisions ejerandel er, samt mere konkret om samarbejdet – om Ole dissing skal sidde hos Envision, om der skal laves en særlig afdeling hos Envision til at håndtere RetailPeople kunder, eller om der skal flyttes ressourcer til en anden adresse.

Adm. dir. Mona Juul, Envision, svarer dog “ingen kommentarer” og henviser til Bjarne Spellerberg Orfelt, People Group. Som så også har meddelt, at han ingen kommentarer har.

People Group/Envision er umiddelbart en stærk alliance, og meget kan man beskylde reklamedirektører for – men stærke alliancer plejer de gerne at ville prale med.

Så dette er en situation, der skaber grobund for spekulationer.

For hvorfor vil man helst ikke tale om Envisions rolle i RetailPeople?

Blandt spekulationerne er, at alliancen sigter mod at forsøge at flytte Bilka fra Recommended. I en sådan situation ville Envisions interesse i at være medejer være til at få øje på.

På den anden side så burde det snarere skabe et behov for at synliggøre Envisions rolle end at skjule den.

Et andet bud er, at People Group vil forsøge at flytte Superbest fra Nørgård Mikkelsen. Wibroe, Duckert & Partners står for kædens tv-markedsføring, så relationen mellem de to er der allerede.

Og her vil Envisions rolle være en problemstilling, for både Føtex og Superbest vil formentligt kræve en klar afstand mellem produktionsenhederne.

Og problemet er, at et produktionsbureau kræver en del mere end et kreativt bureau at starte op, og branchefolk peger over for Bureaubiz på, at konkurrencen på markedet er så skarp, at det er svært at få øje på ideen i at bygge et nyt bureau med sin helt egen organisation op.

Hertil kommer, at det er en ganske anden kreativitet, der skal til for at producere tilbudsaviser end branding-kampagner.

Det eneste rigtige vil være – lyder vurderingen – at satse på Envisions ressourcer. Spørgsmålet er så bare, hvordan man kan gøre det og samtidig undgå mulige kundekonflikter – som f.eks. Superbest/Føtex.

Bureaubiz er blevet præsenteret for et rygte om, at Superbests adm. dir., Frank Sørensen har sagt, at Jan Duckert har stillet ham i udsigt at kunne producere 25 pct. billigere. Det er dog ikke lykkedes at få en kommentar fra hverken Frank Sørensen eller Jan Duckert.

Opdatering: Frank Sørensen har torsdag aften sendt følgende kommentar:


“Vi bruger Partners til TV produktion. Jeg aner ikke, hvor du har fra at vi skulle have fået et tilbud med 25 % rabat, men jeg kender ikke til det. På avisproduktion har vi kontrakt med Nørgård Mikkelsen, som også er vores bureau på øvrige opgaver.”

Andre branchekendere peger på, at sigtet med alliancen er bredere end specifikke kunder. Kigger man på 2009, så finder man fire detailhandels- og produktions-tunge bureauer på Top 10: Recommended, Envision, Nørgård Mikkelsen og Republica.

Det kan for en bureaudirektør som Jan Duckert sagtens være et klart budskab om, at det er et marked, han skal ind på.

Men samtidig lyder vurderingen, at der er turbulens under overfladen – bl.a. på det århusianske marked. Presset er betydeligt på priserne, på evnen til at producere meget effektivt – og dermed på de store organisationer.

Det kan være Envisions interesse i det nye set-up.

På den anden side – det forklarer ikke nødvendigvis tavsheden om bureauets rolle.

Kommentarer

  1. Egentlig bør der vil grundlæggende uddeles ros til Envision for denne øvelse. De har et produktionsapparat i Vietnam, de får yderligere effektiviseret samt undgår en potentiel konkurrent samtidig med at de begge undgår evt. kundekonflikter. Herved kan begge parter gå efter kunder fra Recommended, Nørgaard, Republica og vel egentlig også Brandhouse og øvrige… smart set og vel egentlig ikke så mystisk.

  2. Men hvorfor så tavs og hemmelighedsfuld? Det er det, der er mærkværdigt, for du har ganske ret vedrørende selve alliancen. Den ser stærk ud.

  3. 1. Fokus på nyheden – ny stærk aktør på markedet. 2. Intet bureau uden kunder… derfor er aftalerne lavet. 3. Disse kunder konflikter med kunder hos Envision. 4. Hvem har det største ego og vandt diskussionen om mediefokus Mona eller Jan?

  4. Århus har i kraft af Bilka og føtex produktionerne et toptrimmet setup af leverandører til tilbudsaviserne og nok landets bedste priser på foto og modeller mv. Desuden er der erfaren arbejdskraft i byen, som ved hvad der skal til for at lave tilbudsaviser på en effektiv måde. Føtex og Bilka aviserne kræver et ekstremt stramt setup for at kunne håndterer mængden af rettelser og “ommerer”. Skulle Bilka og føtex laves i samme setup ville det bl.a. kræve at man fra DS side går bort fra nogle af Hr. Sallings gamle dyder om at opretholde en god portion konkurrence Bilka og føtex imellem.

    At starte på en frisk vil da helt sikkert kunne effektiviserer opgaven. Men mon ikke det handler om at få nogle af de andre aktører trukket til Århus, når nu hverken Recommended eller enVision må påtage sig andre dagligvarebutikker for DS. Måske kan DS accepterer at der kun deltages med et setup og produktionssystem baseret i Vietnam. Men hvorfor har man valgt enVision fremfor Recommended giver vel også lidt stof til eftertanke på havnen!

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club