Mærkværdig tavshed over Envision/People Group alliance

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Opdateret: Bureaudirektører plejer gerne at ville prale. Men når det gælder Envisions rolle i RetailPeople, lyder svaret: Ingen kommentarer. Det giver plads til spekulationer.

Hvis man vil starte et selskab, der skal producere tilbudsaviser, så må det være nærmest et adelsmærke at få Envision med som partner.

Det store århusianske bureau har haft Føtex på kundelisten igennem en årrække og har en solid dokumenteret ekspertise samt et produktionsapparat – bl.a. med faciliteter i Vietnam.

Så meget desto mere kan det undre, at People Group alligevel valgte at hemmeligholde alliancen, da man onsdag i sidste uge annoncerede RetailPeople som et nyt medlem af familien.

Ole Dissing er hentet fra et job som marketingchef i Bilka til RetailPeople som adm. dir., og da Bureaubiz talte med ham, understregede han, at hele produktionsapparatet var klart – der skulle bare hældes folk ind i takt med, at kunderne kom.

Men han nævnte ikke med et ord relationen til Envision, og han var også fåmælt med, hvorfor bureauets produktion skulle ligge i Århus, når People Group efter Adpeoples flytning har masser af ledige lokaler og RetailPeoples kreative direktør samtidig ville blive i København.

Mandag i denne uge lagde Envision så en lille tekst på sin hjemmeside, hvor medejerskabet til RetailPeople blev oplyst.

Men det er, hvad man ønsker at sige om den sag. Bureaubiz ville gerne vide f.eks., hvor stor Envisions ejerandel er, samt mere konkret om samarbejdet – om Ole dissing skal sidde hos Envision, om der skal laves en særlig afdeling hos Envision til at håndtere RetailPeople kunder, eller om der skal flyttes ressourcer til en anden adresse.

Adm. dir. Mona Juul, Envision, svarer dog “ingen kommentarer” og henviser til Bjarne Spellerberg Orfelt, People Group. Som så også har meddelt, at han ingen kommentarer har.

People Group/Envision er umiddelbart en stærk alliance, og meget kan man beskylde reklamedirektører for – men stærke alliancer plejer de gerne at ville prale med.

Så dette er en situation, der skaber grobund for spekulationer.

For hvorfor vil man helst ikke tale om Envisions rolle i RetailPeople?

Blandt spekulationerne er, at alliancen sigter mod at forsøge at flytte Bilka fra Recommended. I en sådan situation ville Envisions interesse i at være medejer være til at få øje på.

På den anden side så burde det snarere skabe et behov for at synliggøre Envisions rolle end at skjule den.

Et andet bud er, at People Group vil forsøge at flytte Superbest fra Nørgård Mikkelsen. Wibroe, Duckert & Partners står for kædens tv-markedsføring, så relationen mellem de to er der allerede.

Og her vil Envisions rolle være en problemstilling, for både Føtex og Superbest vil formentligt kræve en klar afstand mellem produktionsenhederne.

Og problemet er, at et produktionsbureau kræver en del mere end et kreativt bureau at starte op, og branchefolk peger over for Bureaubiz på, at konkurrencen på markedet er så skarp, at det er svært at få øje på ideen i at bygge et nyt bureau med sin helt egen organisation op.

Hertil kommer, at det er en ganske anden kreativitet, der skal til for at producere tilbudsaviser end branding-kampagner.

Det eneste rigtige vil være – lyder vurderingen – at satse på Envisions ressourcer. Spørgsmålet er så bare, hvordan man kan gøre det og samtidig undgå mulige kundekonflikter – som f.eks. Superbest/Føtex.

Bureaubiz er blevet præsenteret for et rygte om, at Superbests adm. dir., Frank Sørensen har sagt, at Jan Duckert har stillet ham i udsigt at kunne producere 25 pct. billigere. Det er dog ikke lykkedes at få en kommentar fra hverken Frank Sørensen eller Jan Duckert.

Opdatering: Frank Sørensen har torsdag aften sendt følgende kommentar:


“Vi bruger Partners til TV produktion. Jeg aner ikke, hvor du har fra at vi skulle have fået et tilbud med 25 % rabat, men jeg kender ikke til det. På avisproduktion har vi kontrakt med Nørgård Mikkelsen, som også er vores bureau på øvrige opgaver.”

Andre branchekendere peger på, at sigtet med alliancen er bredere end specifikke kunder. Kigger man på 2009, så finder man fire detailhandels- og produktions-tunge bureauer på Top 10: Recommended, Envision, Nørgård Mikkelsen og Republica.

Det kan for en bureaudirektør som Jan Duckert sagtens være et klart budskab om, at det er et marked, han skal ind på.

Men samtidig lyder vurderingen, at der er turbulens under overfladen – bl.a. på det århusianske marked. Presset er betydeligt på priserne, på evnen til at producere meget effektivt – og dermed på de store organisationer.

Det kan være Envisions interesse i det nye set-up.

På den anden side – det forklarer ikke nødvendigvis tavsheden om bureauets rolle.