Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Carl Hansen & Søn står bag Wegners Y-stol - men har også selv klaret markedsføringen. Nu skal Sunrise hjælpe med at løfte virksomheden et niveau op.

Midt i en tid, hvor mange virksomheder lider under krisen, kommer der optimistiske toner fra den fynske virksomhed Carl Hansen & Søn.

Firmaet producerer en række danske møbelklassikere som f.eks. Wegners Y-stol, og salget går rigtig godt.

Men det skal det helst blive ved med, og derfor har man brug for hjælp til at løfte markedsføringen et niveau op, fortæller marketingdirektør Thomas Vagner.

Hidtil har man selv stået for tilrettelæggelsen af en stor del af markedsføringen med hjælp fra et par små firmaer til rentegning og AD-arbejde. Men fremover hedder samarbejdspartneren Sunrise.

“Første og vigtigste opgave bliver at hjælpe os med at strukturere og organisere arbejdet. I 2010 vil vi først og fremmest trække på dem kreativt. Men går det som vi forventer, vil vi i sidste kvartal begynde på en mere strategisk proces med henblik på 2011 og frem”, siger Thomas Vagner og tilføjer:

“Vi har haft succes med at arbejde med produkterne ud fra, hvad vi selv kunne lide. På den måde er det f.eks. lykkedes at finde nye målgrupper til Y-stolene. Men skal vi sikre fortsat fremgang, skal vi arbejde mere systematisk med analyse og forbrugerindsigt”.

Virksomheden forventer en omsætning på 140-160 mio. kr. i 2010 og eksportandelen er gået fra omkring 20 til omkring 55.

Udover klassiske møbler som Y-stolen, Wingchair og Skalstolen arbejder man også på at udvikle nye møbeldesignere.

“Det er jo arvesølvet, vi får lov at arbejde med her. Wegners møbler er en væsentlig del af vores fælles, danske kulturarv, og samtidig er de nye designere, man har taget ind, uhyre lovende. Så ud over at Carl Hansen & Søn er en ualmindeligt spændende virksomhed, har den et enormt potentiale. Det glæder vi os til at være med til at forløse”, siger adm. dir. Michael Sølling, Sunrise.

Thomas Vagner tog først en runde til 5-6 bureauer, hvor det først og fremmest handlede om at overbevise ham om, at bureauet var det rigtige til opgaven.

“Vi har lagt meget vægt på personer og kemi, så jeg vil egentlig ikke kalde det for en konkurrence”, siger Thomas Vagner.

Derefter blev et par stykker udvalgt til at præsentere sig over for direktionen, og på det grundlag blev Sunrise valgt.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club