Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Prisuddelingen omfattede også Årets Annoncør, Årets Bureau og Årets Produktionsselskab. Men ingen af årets modtagere havde været involveret i de arbejder, der vandt.

Da priserne til Årets Annoncør, Årets Bureau og Årets Produktionsselskab i fredags blev uddelt ved True Award, blev det i alle tre tilfælde første gang, man kom til at se de tre firmaer på scenen.

Ingen af dem havde nemlig vundet nogen af de priser, der var blevet uddelt forinden.

Årets Annoncør blev Forsvarets Uddannelser, mens Årets Bureau blev konstellationen af Public og dialogbureauet RelationshusetGekko, der har tilrettelagt kampagnen for Forsvaret.

Årets Produktionsselskab blev M2.

For alle tre prismodtagere gjaldt, at de havde opnået mange short-lister. M2 for en række forskellige arbejder, mens Public/RelationshusetGekko var knyttet til Forsvaret.

Når Bureaubiz rangordner i konkurrencer tildeles et point for en shortliste (1/2 point til bureauet i værktøjskategorier, der jo er rettet mod en person) og fem point til vinderne.

Det sker ud fra filosofien, at det godt nok er hæder værd at komme på en shortliste – men det er og bliver vindere, man hylder.

Men her er der altså tale om vindere, der ikke har præsteret vindere.

Forklaringen er, at pointgivningen rummer mere end blot vinder- og short-listen, som offentliggøres.

Når juryen voterer, så gives der point, og man får en liste med både vindere, 2. og 3. pladser. Disse point indgår alle i de opgørelser, der ligger til grund for Årets annoncør, Årets Bureau og Årets Produktionsselskab.

“Vi har ikke offentliggjort disse 2. og 3. pladser, fordi vi har frygtet, at man så kunne regne sig frem til, hvem der ville løbe med hæderen. Men det er rigtigt, at der i andre priser uddeles både sølv og bronze på selve aftenen, og vi skal måske nok overveje at i det mindste at offentliggøre placeringerne på selve aftenen,” siger adm. dir. Otto B. Christiansen.

Han medgiver, at det umiddelbart kan se lidt mærkeligt ud, at hverken Årets Annoncør, Årets Bureau eller Årets Produktions-selskab var på scenen fredag aften, hvad angår konkrete arbejder.

“Men vi vil gerne sikre, at den hæder bygger på noget konsistens og bredde. Man skal ikke opnå den på et enkeltstående arbejde. Det er lige som en kapsejlads, hvor man ikke behøver at vinde en eller flere af sejladserne for at blive samlet vinder,” siger Otto B. Christiansen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club