Mailen der havnede det helt forkerte sted

Peter Engholm
25@mail.dk

En amerikansk mom-blogger fik en mail fra et PR-bureau, som absolut ikke var ment til hende. For hun blev ikke omtalt særligt pænt. Men i stedet for at undskylde har bureauet nu virkelig fået ørerne i maskinen.

Jenny Lawson skriver klummer for Houston Chronicle om sex, om at være mor og andre moderne sager – og så blogger hun under navnet The Bloggess. Ifølge Nielsen ratings er hun blandt Top 50 Most Powerful Mom Bloggers – 164.000 følger hende på Twitter, og læsertallet på hendes blogs tælles i 100.000vis.

Åh-jo, og så hun omtaler hun pressemeddelelser – både de gode og de dårlige.

Forleden fik hun – i to omgange – en pressemeddelelse fra PR-bureauet BrandLink om en af Kardashian-søstrene, der var blevet spottet i et par strømpebukser. Og nu vil alle mødre følge denne trend.

Afsenderen fik The Bloggess’ svar til enhver, der sender bloggere et billede med en-eller-anden tilfældig kändis, der står i nærheden af et produkt, som ingen rigtig er bragende interesseret i. Svaret hedder Her er et billede af Wil Whaton, der stabler papir og består af en ætsende ironisk samling eksempler på kikset PR-arbejde.

En “Erica” ved PR-bureauet valgte at tage det personligt og i øvrigt true lidt. Hun svarede, at dét var da ikke særligt pænt, for billederne er sendt ud for at give bloggere flere hits – og hvis nogen af vores kunder vil annoncere, så går vi fremover ikke via dig.

Ja-ja, tænkte The Bloggess, og følte ikke trang til at gøre mere ved sagen … indtil PR-bureauets VP & Media Director, Jose, blandede sig, da han ramte den go’e gamle reply all-knap:

“What a fucking bitch!”

Enhver, der uforvarende har benyttet dén funktion, kan finde forståelse for Jose – inkl. Jenny Lawson, der overvejede at tage situationen med stoisk ro … indtil hun mindede sig selv om, at sådan har hun aldrig været.

Det blev til et længere – og ganske konstruktivt – svar til Jose, der ikke just reparerede på sin første fejltagelse ved at gi’ igen med en længere smøre, bl.a.: Jo, jeg trådte ved siden af – men din mail var ondskabsfuld og uprofessionel. Og måske sku’ du bare være smigret over overhovedet at blive fundet relevant af PR-bureauer. Vær ikke fornærmet – det var dig, der begyndte.

The Bloggess følte sig nu ikke just smigret og spurgte, om Jose overhovedet befandt sig i public relations-branchen – og bad ham holde sig klar til en lille demonstration.

Så twittede hun på Brandlinks side, hvad en af deres chefer netop havde omtalt hende som, og det var det nødvendige wake-up call for bureauet, der blev bombarderet af Twittere. Jose har undskyldt, den kvindelige direktør har forsikret The Bloggess om, at man er klar over situationen og håndterer den efter bedste evne.

Faktisk er bureauet så meget i defensiven, at The Bloggess nu opfordrer sine følgere om at holde igen, så bureauet kan koncentrere sig om opgaven.

Hun understreger, at hendes handling ikke gik ud på at starte en hade-kampagne mod bureauet, men på at minde andre bloggere om, at der findes virkelig herlige og kompetente PR-bureauer derude, der gør deres for- og hjemmearbejde – og som letter bloggeres liv.