Malgoritme-miks: Når annoncering går galt

Julie Kolbeck,
redaktør

Algoritmemaskineriet kender hverken til respekt, høflighed eller tabubelagte emner, og online-annoncering kan derfor ende ud i nogle tåkrummende situationer. Grin og forarges, når vi her serverer Bureaubiz’ malgoritme-miks.

Online bannere, der er algoritmestyrede, har både høstet awards til bureauer, rejst etiske problemstillinger og kastet debatter om filterbobler og datakontrol af sig. Der er dog ét aspekt ved online annoncering, der kan få enhver til at trække på smilebåndet: Malgoritmer.

Malgoritmer sker, når algoritmemaskineriets annonce-placering kommer i karambolage med en modstridende nyhedshistorie, hvormed det samlede udtryk synes noget ironisk, uheldigt eller måske decideret upassende.

1. “Burn baby. Burn!”

2. Sig ikke, at bannerreklamer ikke virker!

3. Hvad rimer på klima og miljø? Ja, i hvert fald ikke Statoil.

4. Hvorfor er det altid Nikes slogan, der ender i tvivlsomme situationer som denne?

5. Ummm..

6. Medaljeværdigt? Næppe.

7. Hey genius!

8. Man er vel aldrig for døv til at tale i telefon?

9. Pænt nej tak til cruiseferie.

10. Ak ja.

11. Måske følger der lidt sygdom med – men det er gratis!

12. ‘Safety first’ gælder alle

13. Nej, nej, nej. Bare nej.

14. Ka-boom!

15. Vi lider åbentbart allesammen af anatidaephobia

16. Når kampgejsten skal holdes oppe under alle omstændigheder

17. Man kan altid skyde skylden på de højere magter

18. … Men var det noget med en ny bil?

19. Alt til familieferien!