Management-konsulenter går til angreb på reklamebureauer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

People Group direktør foretager usædvanligt jobskifte. Han skifter til Quartz+Co der med ansættelsen udfordrer reklamebureauer på strategi og kreativitet.

Managementkonsulenterne i Quartz+Co er på vej til at gå mere i konkurrence med reklamebureauer. Til formålet har man hentet en erfaren reklamemand.

Der er flere erkendelser, som ligger bag initiativet. En af dem handler om, at “Kommunikationen betyder mere end vi har gjort os klart.” En anden er, at firmaet ønsker at gøre det strategiske arbejde mere eksekverbart i de efterfølgende faser.

Men også den generelle udvikling, hvor karakteren af kreativitet og kommunikation undergår en kraftig udvikling spiller en rolle.

Det er Client Service Director, Rasmus Sørensen, fra People Group, som foretager det usædvanlige jobskifte – fra bureau til management-konsulent.

Selvom initiativet lægger op til mere konkurrence med reklamebureauer, så ligger der i ansættelsen ikke et ønske om som sådan at etablere et bureau, der skal arbejde med kreativ udvikling. I hvert fald ikke i forhold til den traditionelle definition af kreativitet.

“Vi har stor respekt for bureauernes kompetencer i forhold til at udvikle de mere taktiske dele af en strategi, og vi mener egentlig, at vores initiativ vil styrke samarbejdet på visse områder,” siger partner i Quartz, Thomas Holm Møller og fortsætter:

“Men vi ser sådan på det, at kreativitet skal være tilstede i alle dele af forretningsudviklingsprocessen, og ikke er isoleret til en kommunikationsdisciplin, der følger i halen på strategien”.

Quartz arbejder bredt med strategi for mange store firmaer – herunder også med strategi, segmentering og positionering. Ansættelsen af Rasmus Sørensen skal udvide firmaets kompetencer og bl.a. medvirke til, at det strategiske arbejde bliver mere eksekverbart.

Og Thomas Holm Møller lægger ikke skjul på, at Quartz+Co kommer til at konkurrere med reklamebureauer.

“Der vil være områder, hvor vi vil være i direkte konkurrence med bureauerne, nemlig om hvilken form for kreativitet, der kommer til at gøre forskellen for kunderne. Produkt, brugerflade, interaktion, og traditionel reklame kan ikke længere skilles ad, men er alle parametre i den strategiske positionering, hvorfor prioriteringen af parametrene bliver afgørende for valg af rådgiver i den givne situation,” siger Thomas Holm Møller.

Der er ingen tvivl om, at mange reklamebureauer gerne vil have mere fat i det strategiske arbejde med kunderne, men Thomas Holm Møller mener, at de har svært ved at konkurrere med management-konsulenter.

“Jeg tror ikke, at reklamebureauer nogensinde kommer så tæt på virksomhederne og så langt ned i maskinrummet, som vi gør, og derfor vil vores strategiske arbejde altid bygge på et langt stærkere fundament af indsigt og analyse. Desuden kommer vi også typisk ind til virksomhederne fra toppen,” siger Thomas Holm Møller.

Quartz+Cos fokus retter sig også mod marketingafdelingens rolle.

“Der er en bevægelse i gang, hvor kommunikation bliver meget mere end reklame og hvor markedsføring og strategisk arbejde smelter mere sammen. I den sammenhæng skal marketing have den stemme i direktionen, som den fortjener, og derfor skal vi også kunne hjælpe marketingdirektøren med at synliggøre resultaterne, så han eller hun kan træde ind i direktionen med den vægt, som er nødvendig,” siger Thomas Holm Møller.

Han fremhæver desuden, at det økonomiske klima er så presset, at virksomhederne også har brug for, at “time-to-market” bliver hurtigere i forhold til det strategiske arbejde.

“Virksomhederne er så pressede, at det er nødvendigt, at tiden fra et strategisk arbejde  er færdigt til man udkommer skal være kortere, og det er en anden årsag til, at vi opruster på dette område,” siger Thomas Holm Møller.