Mange landes turisme samlet hos Vejle-bureau

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Equador har netop valgt dansk bureau til at promovere landet – i Sverige. For nylig valgte Singapore samme bureau på nordisk plan, og turisme-specialet synes fastslået.

Turismeministeriet i Ecuador har netop offentliggjort nye samarbejdspartnere i sine seks vigtigste markeder i Europa; Storbritannien, Spanien, Tyskland, Frankrig, Holland og Sverige.

Og Vejle-bureauet Related har fået opgaven at promovere denne turistdestination på det svenske marked.

Ikke umiddelbart et oplagt valg – og så nok alligevel, for Related har de seneste tre år satset målrettet på turisme, og bureauet blev for nylig valgt som nordisk PR-bureau for Singapores Turistråd, og samme funktion har Related også for bl.a. Den Dominikanske Republik, Egypten, Kroatien og Tjekket.

Den nordiske tilgang gør, at Related dels har et mindre kontor i Stockholm, dels er ved at ansætte en svensker til Vejle-kontoret.

Direktør i Related, Henrik Koch, siger om den seneste kunde, som han håber at kunne overtale til et egentligt skandinavisk fremstød:

”Ecuador er et fascinerende og varieret land, der stormer frem som turistdestination. Turist-potentialet er stort, men landet er opmærksom på, at turismen skal bidrage positivt til at beskytte landets kultur- og naturarv. Jeg beundrer personligt Ecuador for deres nye koncept, Conscious Tourism, der har til formål at fremme bæredygtig turisme, og jeg håber, at andre turistdestinationer vedtager noget lignende”.

Luis Falconi, der er viceminister i Turismeministeriet i Ecuador, forklarer valget af de nye repræsentanter i Europa således:

“Conscious Tourism-konceptet, som vi præsenterer de europæiske rejsende for gennem vores “Love Life”-kampagne, er et mere komplekst koncept, end hvis vi f.eks. havde valgt at sælge sol, hav og kendte turistattraktioner. Konceptet kræver en salgsfremmende strategi, der baseres på en række værdier, som ofte er vanskelige at kommunikere. Vores nye europæiske samarbejdspartnerne har vist os, at de forstår disse værdier, og at de har den viden og de midler, der skal til for at kunne sælge vores budskab på det europæiske marked.”

17 pct. af alle udenlandske besøgende i Ecuador er europæere, og antallet af europæiske turister, der rejser til Ecuador, fortsætter med at stige på trods af ugunstige markedsforhold i mange europæiske lande. Sidste år besøgte 4.446 svenske turister Ecuador, hvilket var rekord.