Vækst hører nærmest til reglen i Omnicom Media Group, der rummer OMD og PHD. Siden 2009 er gruppen vokset.
Men nogen år er bedre end andre – og baggrunden kan variere.
2015 blev et af de rigtig gode år – og her er den primære forklaring, at mange nye kunder har givet vækst.
“Vi havde også et fornuftigt år i 2014, men her var forklaringen i højere grad, at vi havde investeret i mange nye kompetencer, som vores kunder købte ind på. vi har selvfølgelig investeret fortsat i 2015, men her har vi været begunstiget af en betydelig kundetilgang,” siger adm. dir. Peter Gottfredsen og fortsætter:
“Samtidig har både OMD og PHD klaret sig rigtig godt i forhold til priser, så vi er super tilfredse med året.”
Nye kunder
Det er særlig OMD, der er vokset, og her er det kunder som Specsavers, Nykredit, Klasselotteriet og Sportmaster, der er kommet til.
PHD har været mere udfordret fordi man i slutningen af 2014 mistede L’Oreal. Man kom dog godt efter det i 2015, hvor kunder som Warner, Kohberg og Heinz kom til.
Væksten er dog ikke rigtig kanaliseret ned på bundlinjen.
“Det hænger bl.a. sammen med, at vi er flyttet, og vi har derfor taget en række afskrivninger på de gamle lokaler. Men vi er på et stærkt konkurrencepræget marked, hvor der hele tiden skal investeres i udvikling af kompetencer, og derfor har vi ikke forventning om at blive en mere profitabel forretning. Vi er godt tilfredse med det indtjeningsniveau, vi har,” siger Peter Gottfredsen.
Nøgletal for Omnicom Media Group
- Omsætning 1,254 mia. kr. +1 pct.
- Bruttoavance 148,324 mio. kr. +5,3 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 824.022 kr. +1,8 pct.
- Lønandel 66,3 (65,3)
- Resultat før skat +25,059 mio. kr. +2,3 pct.
Nøgletal for OMD
- Omsætning 884,169 mio. kr. +9,1 pct.
- Bruttoavance 67,808 mio. kr. +8,2 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 1,211 mio. kr. +8,2 pct.
- Lønandel 43,1 (46,6)
- Resultat før skat +7,635 mio. kr. +48,7 pct.
Nøgletal for PHD
- Omsætning 321,483 mio. kr. -14,3 pct.
- Bruttoavance 33,242 mio. kr. -4,9 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 1,33 mio. kr. +10,3 pct.
- Lønandel 40,8 (44,7)
- Resultat før skat +7,725 mio. kr. +41 pct.