Af Peter Engholm 25@mail.dk

HK har udskiftet Propaganda McCann med BBDO midt i fagforeningens store kampagne "En del af løsningen". BBDO kører konceptet videre.

HK har taget fat på anden del af sin omfattende kampagne “(Vi er alle) en del af løsningen”, men i printannoncerne optræder et nyt bureaunavn, efter at Propaganda McCann tog hul på denne nye, kursskiftende måde at kommunikere fagforening på.

Nu er BBDO blevet en del af HKs bureauløsning, og kontrakten med Propaganda er blevet ophævet. Årsagen er hverken strategisk og kreativ – al den stund, at kampagnen fortsætter i stil og udtryk – men organisatorisk: Propaganda har ingen overenskomst med HK.

“Det har været et uheldigt forløb for begge parter. Men det er en principsag for HK, at overenskomsterne er i orden. Forholdet blev drøftet indledningsvist, og Propaganda havde en hensigtserklæring om overenskomstforhold, men da det ikke kunne lade sig gøre, måtte vi ophæve aftalen – og det er vi kede af”, siger HKs kommunikationschef Charlotte Bender, der september til Bureaubiz oplyste, at kampagnen hidtil havde kostet 5-6 mio. kr..

Hos Propaganda McCann deler adm. direktør, Bjørn Stene, HKs opfattelse af et ærgerligt forløb:

“Både vi og HK beklager, at vi ikke kom helt i mål. Begge parter var interesseret i at finde en løsning – der var god vilje, men det var i sidste ende ikke helt nok. Derfor skiltes vi i fælles forståelse og som venner. Vi har kvit og frit overdragen ideen til HK, for selv om vi har opfundet ideen, så ønsker vi, at HK kommer videre med projektet”, siger Bjørn Stene, der erkender, at det er en “lidt atypisk” måde at sige farvel til kunde.

BBDO har overtaget stafetten, men adm. direktør Niels Folmann er ikke umiddelbart meget for at dvæle ved baggrunden for den nye kunde:

“Min grundholdning er, at når vi overtager det ene eller andet mærke, så er jeg ikke interesseret i fortiden. Vi blev kontaktet af HK, der ville høre, om vi var interesseret i at køre deres kampagne. Vi holdt et møde med dem, hvor vi diskuterede kompetencer og det hold, vi stiller”, siger Niels Folmann.

… kompetencer, hold og evnen til at tegne overenskomst?

“Ja, jeg vil tro, at HK har tjekket os. Via vores medlemskab i DRRB, der jo nu er i Dansk Erhverv, søger man ordnede forhold”, siger Niels Folmann, der glæder sig over mandatet til at fortsætte kampagnen:

“Det tjener både HK og Propaganda til ære, at man så konstruktivt bryder med den traditionelle tilgang til fagforenings-kommunikation. De fortjener behørig ros for at have etableret denne platform. Det er sjældent, at kunden skifter bureau mellem 1. og 2. halvleg, men vi ser frem til at skyde bolden i mål”, siger Niels Folmann.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club