Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Over de sidste to år er gennemsnitslønnen steget markant og samtidig har man kunnet holde lønandelen under branchens gennemsnit.

Omsætning og bruttoavance voksede pænt i Manipulation i 2008. Men krisen gik ikke ubemærket hen over bureauet, og derfor steg den ikke helt så meget, som ønsket.

“Vi havde vækst – men vi har ikke været helt så gode til at tjene penge på væksten. Det skyldes, at vi i andet halvår oplevede kunder, der skar i aktiviteten – bl.a. fordi der var tale om kampagner, der var deciderede uegnede til en situation, hvor en så markant krise foldede sig ud”, siger adm. dir. Claus Peter Friis Sørensen.

Konkret viser udviklingen sig i et markant fald i resultat af primær drift. Det er og ikke helt så slemt, som det ser ud.

“Vores struktur er således, at vi rummer nogle partnerbureauer, hvor der ligger et overskud, og regner man dem ind, så er faldet ikke helt så markant”, siger Claus Peter Friis Sørensen.

Sidste år steg den gennemsnitlige personaleomkostning markant. I år steg den med 8 pct., og bureauet har således bevæget sig op over branchens gennemsnit på lidt over en halv mio. kr. Samtidig ser det ud til, at man kan holde lønandelen under branchens gennemsnit, og bureauet kan således meget vel placere sig i winwin gruppen, når Bureaubiz igen efter sommerferien udformer den årlige regnskabsanalyse.

Nøgletal for Manipulation

  • Bruttoavance 15,521 mio. kr. +16,3 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 913.000 kr. +3 pct.
  • Lønandel 59 (56)
  • Resultat af primær drift 1,269 mio. kr. -54 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club