Nogle gange stopper en leder, fordi det går skidt. Men når Lotte Hansen forlader Mannov, skyldes det, at det går godt.
“Jeg havde opbygget en god afdeling hos Mannov, både hvad angår indhold og forretning. Det gav mig blod på tanden, og da først tanken om at etablere eget bureau havde sat sig fast, var den umulig at slippe – også selv om det bliver hårdt at skulle sige farvel til Mannov,” siger Lotte Hansen, der går solo efter godt 2½ år som direktør for Public Affairs hos Mannov.
Eller rettere: Helt solo bliver det ikke, for hun tager i første omgang en konsulent med fra Mannov og hun taler i øjeblikket med forskellige samarbejdspartnere.
“Jeg går ikke efter at være selvstændig rådgiver. Jeg mener, at jeg med mit netværk og mine 10 års brancheerfaring har kompetencen og ideerne til at starte mit eget bureau. Det er som at rulle en snemand: Det bliver sjovere, når der kommer arme, hat og næse på,” siger Lotte Hansen, der åbner sit bureau 1. september og først da vil sætte officielt navn på det.
Hos Mannov understeger adm. direktør, Steffen Lüders, at “vi skilles som gode venner”, og at Mannov nu er godt i gang med at finde egnede kandidater til at erstatte Lotte Hansen.
“Man kan ikke tvinge nogen til at blive i Mannov, og da Lotte ønskede at ville stå på egne ben, så måtte vi naturligvis finde en løsning på det. Nu kigger vi på, hvordan vi fortsat kan opruste på Public Affairs-området,” siger Steffen Lüders.
Vil I benytte lejligheden til at finde en anden profil end Lotte Hansen?
“Ja, af den simple grund, at der kun findes én Lotte Hansen. Vi skal ud og ansætte 1 eller 2 nye medarbejdere, og vi lægger vægt på, at man har et stærkt politisk netværk og ved, hvad det vil sige at arbejde i et bureaunetværk,” siger Steffen Lüders.
På Lotte Hansens cv står der bl.a. erhvervsredaktør på Politiken, pressechef i Forbrugerrådet og fast gæst – og ekspert – i DR2-programmet Jersild & Spin.
Op til sommerferien fik Lotte Hansen ørene i maskinen på K-forum, hvor hun var medforfatter til en artikel om open source-kampagen om Hopenhagen, som “Mannov stod bag”. Det mente flere kommentatorer var at pynte sig med lånte fjer – en stemning, der blev forstærket af, at bureauet stod som enemodtager af en PR-pris for kampagnen.
Lotte Hansen beklagede og fastslog, at artiklen netop skulle understrege netværkdelen og de mange stærke samarbejdspartnere.