Af Peter Engholm 25@mail.dk

Det er omtrent et år siden, at en Bille August-film havde biografpremiere. Nu følger hele to film – på vegne af foreningen Børn og Unge i Voldsramte Familier.

Mantras nye kampagne for foreningen Børn og Unge i Voldsramte Familier er instrueret af den Oscar-vindende danske instruktør, Bille August.

Kampagnens titel er “Bryd tavsheden, hvis dine forældre eller din kæreste slår”, fordi volden først (bearbejdes) og forsvinder, når man taler om den. Den omfatter bl.a. to film, som hudløst viser de voldsramte unges smerte og fortvivlelse.

“Vi talte med produktionsselskabet BSL, som vi arbejder sammen med om Netto-filmene. Og her var der én med en personlig kontakt til Bille August. Om han kunne være en idé? Svaret gav sig selv”, siger Hans Henrik Goth, adm. direktør i Mantra, der har arbejdet for foreningen Børn og Unge i Voldsramte Familier de seneste syv år.

“De unge i filmene medvirker gratis – lige som Bille August selv. Dét at blive instrueret af ham opfattede de som et rygstød. Vi castede 40, og han valgte dem, som han troede på, og som han kunne se rummede en kvalitet. Og det er netop kvaliteten i filmen, der får de unge til at reagere – de kan gennemskue med det samme, hvis det var lousy,” siger Hans Henrik Goth.

Kampagnen, der nu har fået Sats-midler fra det offentlige, kommer til at køre hen over efteråret i biografer, på tv (OBS), i magasiner og ikke mindst på nettet – via bannerreklamer på f.eks. msn og arto.

 Se filmene “Familievold – Alle børnene” og “Familievold” på http://www.familievold.dk/boern-unge

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club