Markant fremgang i e-Types

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Bureauet kunne glæde sig over fremgang hele vejen rundt. på top- og bundlinje og i alle selskaber.

Alt ser ud til at have flasket sig i 2013 for e-Types – og når det sker, så kommer regnskabet til at se godt ud.

“Jeg kan ikke huske, at vi har lavet et større overskud før,” siger adm. dir. Søren Skafte Overgaard, e-Types Group. Han forlader i øvrigt bureauet med udgangen af juni, så han kan glæde sig over at aflevere et flot regnskab på falderebet.

e-Types Group rummer ud over selve e-Types også e-Types Daily og Playtype.

Og selv den sidstnævnte, der er en skrifttypevirksomhed, har præsteret et overskud. Det er en lille forretning, som rent faktisk har en forretning – en concept store med plakater og highend livsstilsprodukter på Værnedamsvej – samt et internationalt forhandlernetværk med 60 butikker – og det er første gang, den giver overskud.

“I e-Types har vi haft en række meget store internationale projekter for bl.a. Sanoma og Carlsberg, vi har fået foden mere solidt indenfor i virksomheder som Novo Nordisk og IDA – og så har vi vundet en række konkurrencer, bl.a. om Skatteministeriet og Uddannelsesministeriets identiteter,” siger Søren Skafte Overgaard og fortsætter:

“Endelig er vores digitale team ved at få fat økonomisk, selvom vi stadig investerer meget her. Og vi har for alvor fået gang i et nyt område omkring branded spaces, hvor vi bl.a. har stået for kunstkoncept til Industriens hus og Lundbecks nye forskningsbygning.”

Kigger man på bundlinjen, så er det e-Types Daily, der bidrager mest til indtjeningen. Bureauet hed op til starten af i år, India, og arbejder med designimplementering.

“Forretningsmodellen i e-Types Daily er at levere løbende designopgaver af høj kvalitet og i faste, længerevarende kundeforhold. Her har vi fastholdt alle større kunder som f.eks. Mærsk, Udenrigsministeriet, og Metroselskabet, og bureauet har fortsat en organisk og lønsom vækst,” siger Søren Skafte Overgaard og fortsætter:

“Samtidig får vi en række følgeopgaver, designmanualer m.v. ind i e-Types Daily, når det går godt i e-Types med nye brandingprojekter.”

Endelig fremhæver Søren Skafte Overgaard, at det ikke kun er gået godt økonomisk. Ved Creative Circle Award i forrige uge blev e-Types således årets designbureau efter at have fået 6 projekter shortlistet og 4 awards for visuel identitet til Nationalmuseet, Roskilde Festival og Skandinavisk – samt et e-commerce site til Soulland.

“Det sidste har allerede ført til flere internationale henvendelser,” siger Søren Skafte Overgaard.

Nøgletal for e-Types Group

  • Bruttoavance 34,949 mio. kr. +29,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 728.104 kr. +2,2 pct.
  • Lønandel 71,1 (73,1)
  • Resultat af primær drift +5,362 mio. kr. +41,7 pct.