Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Agency Spring har været noget af et vovestykke som bureaufusion. Men det nye regnskab fortæller, at man er kommet i mål som et af landets største bureauer.

Først fusionerede Kernel og Simpatico. Så fusionerede fusionen med Recommended-delen af Zupa Recommended, og når man tager i betragtning, at bureaufusioner ofte har det svært, så kan det lyde som ekstrem-sport at kaste sig ud i en sådan fusion.

Men noget kan godt være uhyre komplekst og så tilrettelægges meget enkelt. Peer Brændholt fra Kernel Simpatico og Albert Funder fra Recommended tilrettelagde faktisk planen en aften nærmest bag på en konvolut.

Og den plan holder. Fusionen blev til Agency Spring, og man har netop offentliggjort sit andet regnskab, der må siges at være absolut godkendt.

Bruttoavancen er steget med ca. 10 mio. kr. og de ca. 9 mio. kr. er endt på bundlinjen.

Albert Funder siger godt nok, at noget af fremgangen skal tilskrives regnskabsmæssige forhold. Det ændrer dog ikke på, at det er lykkedes at omsætte vækst til bundlinjen i så betydeligt omfang, at man nu præsterer overskud og endda et så pænt et, at man opnår en overskudgrad på ca. 7.

“Vi følger den plan, vi lagde og de regnestykker vi lavede. Faktisk er vi kommet lidt bedre i mål end planlagt,” siger Albert Funder.

Og så kunne det faktisk have været endnu bedre.

“Vi har investeret mere end planlagt, og havde vi ikke det, så var resultatet blevet bedre. Men hvis vi skal fremtidssikre bureauet, så skal vi investere så meget, vi overhovedet kan komme afsted med,” siger CEO Peer Brændholt, der samtidig glæder sig over en forbedring af likviditeten, som nu lyder på et plus på 4 mio. kr.

Eksisterende kunder har været flittige

På kundesiden har det selvfølgelig ikke udviklet sig fuldstændig som planlagt – der er næppe nogen bureauer der kan langtidsplanlægge deres kunders adfærd – men for Agency Spring er det faktisk de eksisterende kunder, der har trukket i den positive retning.

“Vores new bizz aktiviteter er gået som forventet, men vores eksisterende kunder har øget aktiviteterne. Om det så er fordi markedet går frem eller fordi vi efter et stort fokus på indre forhold i den første del af fusionen har fået mere fokus på kunderne – det skal jeg ikke kunne sige,” siger Albert Funder.

Han tilføjer, at bureauet i dag har en meget god fordeling af kunder, hvor der ikke er enkelte store, der dominerer.

Af investeringer i indeværende år er der fokus på København, hvor man skal have en ny direktør, og på marketing-automation, hvor man nu har kompetencer på plads og skal i gang med at jagte kunder.

Afdelingen i Manchester halter lidt – men ikke faretruende.

“Den skal vi også have kigget på, men vi har simpelthen været nødt til at skubbe den lidt ned af listen,” siger Peer Brændholt.

Bureauet har også overtaget Digital Xpress bureauet i Vietnam, der nu er indarbejdet i koncernregnskabet, hvilket forklarer udviklingen på nøgletal som bruttoavance pr. medarbejder og gennemsnitsløn.

Nøgletal for Agency Spring

  • Bruttoavance 62,317 mio. kr. 18,8 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 532.624 kr. -17,7 pct.
  • Lønandel 66,3 (70,8)
  • Resultat af primær drift +4,364 mio. kr. (-4,922 mio. kr. året før)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club