Markant vækst: eTypes bedste resultat nogensinde

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

To af Danmarks største designbureauer kom godt ud af 2015. Men e-Types voksede væsentligt mere end Kontrapunkt.

Siloer kan være en forkætret ting i marketingverdenen – typisk fordi man risikerer suboptimering i stedet for at tænke på tværs.

Men der kan være fordele og ulemper ved alt, og hos eTypes har man valgt en mere pragmatisk tilgang. Man har godt nok ikke bare afdelinger – der er knyttet selvstændige cvr-numre til hver afdeling – men man tænker bureauet som en helhed og arbejder på den måde.

Og det lykkes overmåde godt – faktisk så godt, at bureauet for 2015 har afleveret sit bedste resultat nogensinde.

”At vi har forskellige cvr-numre er mere en tradition end et bevidst valg. Det er mere at betragte som afdelinger, og vi arbejder som en helhed, hvor vi sætter holdet på tværs efter behov. Men vi tror på, at der er en fordel i at man rendyrker og udvikler sine kompetencer sammen med ligesindede,” siger managing director og partner, Mari Randsborg.

Hun tilføjer, at man til gengæld har indrettet bureauet så partnerne er ejere af hele virksomheden, og at alle har incitament til at det skal gå godt for hele huset.  

”På den måde har vi fået ryddet op i risikoen for suboptimering og sikret at alle kan se fordelen i økosystemet i gruppen. Jeg tror, at resultatet er et produkt af, at vi har skabt et hus, der arbejder rigtig godt sammen,” siger Mari Randsborg.

Fremgang i anderledes forretning

En lille del af forretningen skiller sig ud ved at være noget helt andet end konsulent-forretningen. Det er Playtype, der sælger fysiske produkter og skrifttyper, og den har været vanskelig at gøre økonomisk sund – men det er lykkedes i 2015.

”Playtypes er en retailforretning, der på mange måder er en legeplads for os. Det er virkelig sjovt at arbejde med – men vi har også erkendt, at der skal en skarp retail-kompetence til for at få den til at fungere økonomisk, og det ser vi resultatet af nu,” siger Mari Randsborg og fortsætter:

”Udfordringen for en virksomhed som eTypes er at finde den rette balance mellem de gode kreative løsninger, de faglige ambitioner og en sund økonomi. Vi kunne godt tjene flere penge, men så ville det gå ud over det kreative produkt – og viceversa. Jeg synes, vi har fundet en balance, hvor vi har en sund forretning men altid leverer et stærkt kreativt produkt – og det er det, vi er her for.”

Nøgletal for eTypes, Gruppen

  • Bruttoavance 38,289 mio. kr. +19,5 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 797.688 kr. +17,0 pct.
  • Lønandel 67,5 (75,3)
  • Resultat af primær drift +6,803 mio. kr. +93,4 pct.

Playtypes tal
(Indgår også i gruppen)

  • Bruttoavance 4,374 mio. kr.+90 pct.
  • Resultat af primær drift +0,264 mio. kr. (-1,475 mio. året før)

Fremgang hos Kontrapunkt

Også Kontrapunkt kan glæde sig over vækst – dog af en lidt mere beskeden karakter end eTypes. Og når det gælder bundlinjen, har man valgt at investere i kompetencer frem for overskud.

”Vi har i 2015 brugt en del tid på at redefinere os selv og vores overordnede vision, og på den baggrund udviklet en ny strategi som vi er begyndt at eksekvere på fra 4. kvartal,” siger adm. dir. Thomas Gamst og fortsætter:

”Den overordnede ambition er, at cementere Kontrapunkts position som det førende skandinaviske designbureau. Designhåndværket og den skandinaviske designtradition er fortsat i centrum, men med en bredere fortolkning af design og kreativitet.”

Bureauet har i endnu højere grad end tidligere benyttet sig af freelancere og samarbejdspartnere, hvilket har været en taktisk prioritet siden 2013.”

”Og ligeledes en integreret del af vores nye strategi. Dette koster ganske vist lidt på indtjeningen men øger omvendt fleksibiliteten i både kompetencer og omkostninger,” siger Thomas Gamst og fortæller videre, at der også er investeret i internationalisering.

”Vi har i 2015 brugt en del ressourcer på at etablere og bemande et datterselskab i Tokyo/Japan, hvor vi har haft aktiviteter nu i mere end 10 år. En øget internationalisering er en del af vores strategi, så en fast base i Japan var et naturligt første skridt. Nogle af vores allerstørste projekter lige nu er faktisk med nogle meget store (og globale) japanske kunder.”

Nøgletal for Kontrapunkt

  • Bruttoavance 41,6 mio. kr. +2,5 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 832.000 kr. -1,6 pct.
  • Lønandel 72,6 (68,1)
  • Resultat af primær drift +4,248 mio. kr. +0,4 pct.

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz