Markant vækst: UncleGrey voksede med over 20 mio. kr.

Finn Graversen,
journalist

Bureauets bruttoavance er vokset med 25 pct. og bundlinjen er blevet endnu mere forbedret.

Kigger man udelukkende på det nye regnskab fra UncleGrey, så er væksten nærmest eksorbitant. Bruttoavancen er vokset med over 40 mio. kr. til 106 mio.

Men der skal tages et forbehold, for i 2022 blev Ogilvy fusioneret ind i UncleGrey, og i regnskabet har man ikke taget det i betragtning i sammenligningstallene. Lægger man derfor Ogilvy til UncleGrey for 2021, så bliver væksttallene lidt mere tilgængelige – der er dog stadig tale om et særdeles flot regnskab med en vækst i bruttoavance på over 20 mio. kr. lig med 25 pct.

Også bundlinjen har udviklet sig stærkt, og i det hele taget er bureauets nøgletal rigtig solide. UncleGrey har klaret sig klart bedre end markedet generelt og i særdeleshed bedre end gruppen af reklamebureauer, når man kigger på den foreløbige status i Bureaubiz’ nøgletalsanalyse.

Adm. dir. Rolf Bach Christensen kan da heller ikke skjule sin glæde over et år, der på mange måder har flasket sig rigtig hele vejen igennem.

“Vores vækst er bredt funderet. I UncleGrey har vi oplevet en god tilgang af projekter og kunder fra både danske og internationale kunder. Vi havde et rigtig stærkt år kreativt, så vi har fastholdt vores niveau, og det har givet en vækst i henvendelser også fra internationale kunder. Samtidig har vi fået skabt et rigtig stærkt hold af både unge talenter og seniorfolk, som har vist sig som et aktiv i forhold til new bizz,” siger Rolf Bach Christensen og fortsætter:

“Da vi fusionerede med Ogilvy skabte vi samtidig Grey Health and Wellness under ledelse af Morten Frederiksen, og her er det også gået rigtig godt. Morten Frederiksen har fået sammensat et stærkt hold, der har vundet mange spændende kunder og projekter.”

Gruppen er i markedet med i alt tre brands – UncleGrey, Ogilvy og Grey Public. Herudover har man en fælles produktionsenhed under navnet Townhouse.

“Der har vist sig nogle rigtig solide synergier i fusionen omkring Townhouse, og vi kommer helt klart til at fortsætte med tre brands,” siger Jesper Juhl Hansen, der er CFO.

UncleGrey har også tidligere indledt et samarbejde med det ligeledes WPP-ejede AKQA Denmark – de to bureauer bor bl.a. sammen i Aarhus.

“Det er dog ikke et samarbejde, der har haft væsentlig betydning for væksten. Organisatorisk er vi to selvstændige bureauer, men vi har helt klart nogle spændende muligheder ved at være tæt på et bureau med så stærke digitale kompetencer. Vi kender hinanden godt og kan hurtigt lave et set-up, hvis der viser sig nogle muligheder,” siger Rolf Bach Christensen og fremhæver, at det er helt afgørende for bureauets succes, at det har en stærk lokal organisation.

“Vi er et netværks-bureau, og det giver også nogle fordele bl.a. i forhold til udvikling af medarbejderne gennem international udveksling. Men det er og bliver den stærke lokale forankring, der er afgørende for vores udvikling,” siger Rolf Bach Christensen.

Nøgletal for UncleGrey

  • Bruttoavance 106,235 mio. kr. +25,4 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,118 mio. kr. +12,2 pct.
  • Lønandel 67,1 (71,3)
  • Resultat før skat +8,826 mio. kr. +418,9 pct.