Markedsføring af alkohol skal begrænses i digitale medier

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Verdens største bryggerier og alkoholproducenter har vedtaget et principprogram for reducering af skadeligt alkoholforbrug. Der er særligt fokus på digital markedsføring.

Der er særligt fokus på den digitale markedsføring i det initiativ, som verdens største bryggerier – heriblandt Carlsberg – samt alkoholproducenter nu har taget i forhold til at reducere skadeligt forbrug af alkohol.

Initiativet blev underskrevet i går i New York med deltagelse af bl.a. Carlsbergs topchef, Jørgen Buhl Rasmussen.

Det rummer fem hovedpunkter – hvor et marketing-kodeks er det ene. Det handler om, at “fortsat styrke og udvide marketingkodeks, der tager afsæt i virksomhedernes ønske om ikke at engagere sig i marketing, der kan  opmuntre til omfattende og ansvarsløst forbrug – med ærligt fokus på digital markedsføring.”

De øvrige punkter handler om:

  • Reducering af mindreåriges drikken
  • Ansvarlig produktudvikling og skabelse af symboler, der kan modvirke spritkørsel og alkohol-forbrug hos gravide og mindreårige.
  • Reducering af spritkørsel gennem samarbejde med regeringer og organisationer.
  • Støtte handlen i at reducere skadeligt forbrug gennem guidelines for handel med alkohol.

Det er et principprogram gældende for fem år fra 2013 og derfor skal det først udmøntes i praksis. Hvilke konkrete konsekvenser det f.eks. kan få i Danmark, at man vil begrænse markedsføringen i de digitale medier er derfor for tidligt at sige noget om.

Desuden er det et program, der har et globalt sigte, og konsekvenserne kan således blive en del større i mindre regulerede markeder end det danske.