Markedsføring virker: ’Tak Rock’ vinder markedsandele

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Royal Unibrews succes skyldes en ændring i markedsføringen.

Royal Unibrew har kapret markedsandele fra Carlsberg og sidder i dag på 20 procent af det danske marked for øl og 30 procent af det danske marked for fadøl.

Og især på markedet for specialøl klarer bryggeriet sig stadig bedre.

Succesen skyldes en ændring af markedsføringen af Royal-serien og Heineken, hvor man blandt andet har lanceret ’Tak Rock’.

Det siger marketingdirektør Michael Schiedel i Berlingske i dag.

Ifølge marketingdirektøren har Royal Unibrew taget et bevidst valg om at ’hvis vi ikke kan være størst, så er vi nødt til at være anderledes og være i øjenhøjde med vores målgruppe’.

Derfor er markedsføring for Royal-serien målrettet direkte mod det segment, som elsker rockmusik og rockkoncerter og Heinekens annoncer henvender sig til mænd, der ser Champions League og elsker James Bond.

Ved præsentationen af regnskabet i sidste uge, var adm.dir. Henrik Brandt ikke bleg for at erkende, at omkostningerne til markedsføring – og ikke dårligt salg – er årsagen til, at regnskabet for tredje kvartal i år ligger en smule under analytikernes forventninger (Berlingske Business, p. 14).