Marketing skaber vækst i samfundsøkonomien

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Engelsk analyse søger at identificere marketings indvirkning på samfundsøkonomien – og resultaterne er lovende.

I England snakker man lige så meget om vækst som i Danmark, og her har erhvervsmanden og tidligere minister, Michael Hesseltine udlagt teksten for det politiske miljø.

“Vækst er en opgave for alle ministre – ikke kun erhvervsministeren.

Men det er også en opgave for mange andre, og tænketanken Credos har sammen med Advertising Association gennemført en makroøkonomisk analyse over marketing, hvor revisionsfirmaet Deloitte har vurderet ikke bare størrelsen på marketingindustrien, men også dens effekt på hele økonomien.

Rapporten offentliggøres først på torsdag, men allerede nu løfter AA’s formand Gavin Patterson sløret for nogle af resultaterne, som han kalder for væsentlige.

Først og fremmest konstaterer han, at mediet, brands og reklame har en stærkt  undervurderet indflydelse på det engelske bruttonationalprodukt.

“Vores aktiviteter ikke bare bygger brands men har en katalytisk effekt på tværs af økonomien – effektivisering af markeder, matcher købere med sælgere, skaber konkurrence og fremtvinger innovation og forbedringer,” skriver Gavin Patterson i Campaign.

Men selvfølgelig er effekterne særligt potente i de kreative brancher. I England flyder der over 150 mia. kr. fra reklamer ud til kreativt og kulturelt indhold. Desuden bygger internettet grundlæggende på en reklameorienteret forretningsmodel.

Herhjemme snakkes der ofte om marketings placering både i virksomheder og i samfundsøkonomien. en problemstilling, som også optræder i England.

Gavin Patterson bringer et nyligt citat fra Campaign, der illustrerer vanskelighederne ved diskussionen om marketings placering:

“Advertising, which may or may not be an industry, may or may not be part of a (creative) industry that may or may not exist. If it is and does, nobody knows whether or not it contributes; and if so, by how much, if at all.”