Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Redegørelse fra PFAs topchef, Henrik Heideby fortæller om interne diskussioner i forbindelse med bureauskiftet i 2008.

PFAs marketingchef, Morten Møller Madsen og hans nærmeste chef, underdirektør Søren Espersen, fik sin vilje, da selskabet i 2008 valgte at skifte fra Kunde & Co til Umwelt.

Det fremgår af en redegørelsen, som PFAs øverste chef, Henrik Heideby har lavet til bestyrelsen i forlængelse af, at Berlingske har hevet den gamle historie frem om, at Henrik Heidebys søn, Mikkel Heideby er partner i Umwelt.

Bureaubiz fortalte i 2008 om den særlige konstellation, at Mikkel Heideby var på vej ind i Umwelt samtidig med, at bureauet deltog i konkurrencen.

Redegørelsen er lavet på foranledning af PFAs bestyrelsesformand, Svend Askær, og selvom den formentlig kun er stilet til en snæver kreds – primært bestyrelsen – har Berlingske fået fat i den.

I redegørelsen fortæller Henrik Heideby, at der var utilfredshed med leverancerne fra Kunde & Co.

“PFA anvendte frem til foråret 2008 bureauet Kunde & Co., og den daglige ansvarlige i PFA var marketingchef Morten Møller Madsen, der refererede til Søren Espersen. Disse to personer og navnlig Morten Møller Madsen var stærkt utilfredse med leverancerne fra Kunde & Co, herunder Jesper Kundes arbejdsfacon,” skriver Henrik Heideby i redegørelsen ifølge Berlingske.

Han fortæller videre, at han og koncerndirektør Lars Ellehave-Andersen havde en præference for at fortsætte med Kunde & Co – selvom han anså bureauet for at være blandt de dyreste i branchen – men da hverken Søren Espersen eller Morten Møller Madsen ønskede at samarbejde med Jesper Kunde, accepterede de valget af Umwelt.

Jesper Kunde har ikke ønsket at kommentere redegørelsen over for Berlingske.

Af redegørelsen fremgår også, at Mikkel Heideby uagtet armslængde-princippet har hjulpet PFA  to gange – i sommerferien 2010 samt i et møde som vikar vedrørende en igangværende kampagne for PFAs såkaldte Kundekapital.

“Disse eksempler er mod dette tidligere omtalte princip om armslængde, men det er som sagt sket uden mit vidende,” oplyser Henrik Heideby i redegørelsen.

Samarbejdet mellem PFA og Umwelt har siden fremtrådt succesrigt og bl.a. udløst flere gevinster i Advertising Effectiveness Award (AEA). Først og fremmest en Grand Prix for et par år siden, men PFA-arbejde var også blandt 10 vindere, da AEA blev uddelt for et par uger siden.

Kilde: Berlingske Business, lørdag d. 6. december, p. 4-5

Kommentarer

  1. Jeg læser, at der er en topdirektør, som roser Kunde&Co for kvaliteten og gerne vil fortsætte som kunde. Altså en positionering på høj kvalitet, høj pris og fokus på topledelsen istedet for marketingafdelingen. Det tror jeg ikke, Jesper er ked af.

  2. Fint at Kunde havde fat det rette sted i tidernes morgen. Måler du på leverance og effekt, så havde Marketing åbenlyst de skarpeste knive i skuffen. Det tror jeg også Heideby og Andersen er enige i – i bagklogskabens ulideligt klare lys iøvrigt. Og lad nu den historie ligge, den er et udtryk for branchens og journalisters ulidelige forsmåelse.

  3. Sjovt. Jeg læser at Jesper Kunde, som det er tilfældet med talrige kunder, har haft foden inde hos ledelsen og brugt alle sine sædvanlige kneb for at sikre PFA, uanset hvad de øvrige ansatte hos PFA måtte mene – og den slags slipper man sjovt nok ikke afsted med uden en ledelse (hos PFA) der i lang tid ignorerer hvad disse ansatte siger. Det gode ved at have den type netværk er, at man slet ikke behøver gøre sig fortjent til opgaverne eller at være vellidt. Undtagen, selvfølgelig, hos ledelsen.

  4. Kære Lars…

    … Ja. Det er det. 😉

    Men det fordrer, at man respekterer nogen. Nogle mennesker elsker penge. Penge er det bedste i verden. Penge giver varme og kærlighed og omsorg. Penge gør én kreativ og det giver værdi i hverdagen. Hvis man står op med madrassen fyldt med penge, så behøver man aldrig mere i livet. Personligt har jeg det lidt anderledes (og jeg er endda rigtig god til at tjene penge).

    Jeg har til dato ikke set en kampagne fra Kunde og Co. der var interessant – bare så meget som strejfede et niveau af noget der kan røre nogen på nogen som helst måde. Til gengæld har jeg aldrig set en ‘case’ fra Kunde der ikke, i følge dem, var en kæmpe succes. Det er sjovt så effektive og dygtige de er, når man tænker på hvad deres output er. Så er det godt, at de har en masse dygtige konsulenter som kan påpege hvor gode nogle resultater der har været. Hver gang.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club