Der skal sælges billetter - men kommunikationen skal fortsat løfte brandet.

At SAS har sine problemstillinger fremgår med al tydelighed af dagspressen. Men hvordan ser problemstillingerne ud set fra marketingdirektørens bord?

Christian Linnelyst fra SAS er næste gæst i Bureaubiz’ serie om “Marketingdirektørens udfordringer”.

Hvilke problemstillinger står lige nu øverst på din dagsorden?

Vi står overfor en vigtig problemstilling med vægtningen af taktiske budskaber på den korte bane og imagekommunikation på den lidt længere bane. SAS har behov for at vores markedsføring skaber salg af billetter her og nu, hvilket vi f.eks. gør med vores lavpriskampagne som kører nu. Omvendt skal vores kommunikation også løfte vores brand og vores USP’er på længere sigt, hvilket vi primært løfter gennem vores TV-spots. Prioriteringen og vægtningen af aktiviteter har stor fokus – både i marketingafdelingen og i resten af SAS.

Hvad har du mest brug for, at dit bureau/mediabureau/webbureau hjælper dig med lige nu?

Både vores reklame- og vores mediebureau forstår 100% at vi skal løse begge ovenstående opgaver samtidig. Vores reklamebureauer hjælper os med nordiske og globale kampagner i SAS, men skal samtidig forstå og evne at koordinere eksempelvis online-elementer med et svensk bureau. Alt skal løses på kort tid og med store krav til kvalitet og kreativitet. De første erfaringer har været rigtig gode, hvilket i høj grad skyldes vores partneres villighed til at strække sig langt for os og imødekomme vores ønsker så langt som det er muligt. Rejsebranchen er meget dynamisk og kræver at vi kan flytte os hurtigt. I den sammenhæng er det vigtigt, at vi har partnere som har den rigtige indstilling og de rigtige kompetencer, også når det går stærkt.

Kommentarer

  1. SAS marketing skulle tage at koncentrere sig om at fixe selskabets voldsomt dårlige konkurrencedygtighed. Når de er færdige med det, kan de gå igang med at fixe selskabets online sfære, direkte kommunikation o.l. Hvis selskabets stadig eksisterer når de er færdige med det, kan de måske begynde at tænkte længere sigtet, men ikke en dag før.

    Apropos hurtig; hvornår har man så tænkt sig at begynde med det?

  2. Det er da voldsomt så dygtig ham B Hansen er! Han ved lige hvordan SAS skal løse både deres forretningsstrategiske udfordringer og kommunikation.
    Jeg synes personligt at SAS’s brand kommunikation er fremragende og giver nogle stærk og varme værdier, og samtidigt har deres online kommunikation til medlemmerne aldrig været bedre. Men jeg er jo heller ikke så dygtig som B Hansen

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club