Kirsten Ægidius var højt på strå som marketingdirektør og vicepresident hos Carlsberg tilbage i 2014.
Efterfølgende kom hun endnu længere op i hierarkiet hos firmaet bag Weber-grillen, da hun blev som adm. direktør for Danmark samt ansvarlig for Norden.
De seneste to år har hun så været ansvarlig for marketing og produktudvikling for det svenske senge- og madrasfirma Hilding Anders International.
Nu vender hun imidlertid tilbage til Danmark og til øl-markedet, hvor hun skal være global salgs- og marketingdirektør i Harboes Bryggeri og dermed får ansvaret for markedsføring globalt og bliver ansvarlig for hele den kommercielle organisation, i alt 50 medarbejdere, som primært sidder i Danmark.
Om årsagen til at hun har takket ja til jobbet, siger Kirsten Ægidius:
”Jeg har været væk fra FMCG i fem år og de seneste to år har jeg været ude af Danmark. Jeg ville gerne tilbage til drikkevarebranchen og FMCG, for det kan jeg godt lide. Samtidig er der det internationale perspektiv i jobbet.”
Den nye salgs- og marketingdirektørs rolle
Kirsten Ægidius får en central rolle i at eksekvere en salgs- og markedsføringsstrategi, der støtter op om at øge væksten på en række internationale markeder, bl.a. i Asien, Afrika og Sydamerika.
Væksten skal bl.a. ske ved at udvikle premium brands på de udenlandske markeder, siger Kirsten Ægidius:
”Harboe er dygtig til at producere drikkevarer, men ikke har været så fokuseret på at bygge brands. Og det vil man gerne nu,” siger den nye marketingdirektør og tilføjer, at hun ikke endnu ved, om det kommer til at indebærer ændringer på det danske marked.
Den første opgave bliver nemlig at prioritere, hvilke af de 80 markeder, der skal prioriteres og hvilke brands, der skal prioriteres.
Harboe har nemlig rigtig mange forskellige brands på forskellige markeder og Kirsten Ægidius skal nu i gang med at kigge på, hvordan man skal positionere f.eks. Bearbeer, Darguener, XL, Purejuice og GB, som er blot nogle af de brands, Harboe har i sit sortiment på udenlandske markeder.
Marketingstillingen har stået tom
Kirsten Ægidius overtager ikke marketingdirektør-rollen fra en anden, da stillingen har været ubesat i nogle år og desuden er blevet omstruktureret som led i det igangværende strategiskifte, hvor man vil fokusere mere på at opbygge premium brands i stedet for at fokusere på brands til ’rimelige’ priser og private labels.
Kirsten Ægidius kommer til at indgå i Harboe Bryggeris lederteam med reference til koncernledelsen.