Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Marketing har fået en stadig mere central rolle i Novo, og koncernens øverste marketingchef nævnes som et bud på en ny topchef.

En marketingmand bliver bragt frem i forreste linje af Berlingske. Det er Jakob Riis, der  har fået ansvaret for lanceringen af et nyt lægemiddel og det har fået avisen til at spekulere i om han kan blive afløseren for Lars Rebien Sørensen, når denne en gang stopper.

Jakob Riis, der i 2005 blev direktør for international marketing og siden 2010 har været direktør for Global Marketing & Global Medical Affairs,  er formodentlig – skriver Berlingske – den Novo-ansatte, der uden for koncernledelsen har størst indflydelse på den kommercielle udvikling og hans navn nævnes oftere og oftere når medlemmer af koncernledelsen fortæller om, hvad der sker i selskabet.

Jakob Riis stod i spidsen for den hidtil mest succesfulde lancering af et nyt lægemiddel – diabetesmedicinen Victoza – som forventes at nå et salg på mellem otte og ni milliarder kroner efter blot tre år på markedet.

I de fleste virksomheder er marketing traditionelt en særlig funktion eller et slags appendix til resten af virksomheden, skriver Berlingske.

Det var også tilfældet, da Jakob Riis blev chef for marketing i Novo, skriver avisen, men der er sket en ændring undervejs, der har gjort, at marketing har fået langt større ansvar.

I 2005, hvor Jakob Riis blev ansat som international marketingdirektør, havde marketing en vejledende funktion i forhold til markederne. I dag er marketingfunktionen et centralt omdrejningspunkt for at få Novo Nordisks nye produkter på markedet og for, hvordan selskabet håndterer sin portefølje af produkter.

”Karrieremæssigt kan det godt være, at nogle vil sige, at jeg har haft det samme job i syv år, men jeg synes ikke, at årene har lignet hinanden særlig meget. Novo Nordisk har udviklet sig omkring mig og funktionen, som jeg repræsenterer, har været igennem en ret kraftig udvikling på samme tid. I dag har vi faktisk ansvaret for at styre vores globale produktportefølje”, siger Jakob Riis til Berlingske og erkender samtidig , at han har arbejdet aktivt for en centralisering af magten i virksomheden:

”Det er lidt svært at skrive mig selv helt ud af det. for det første er der sket en globalisering i den måde, farma-markedet fungerer på, som har gjort, at vi har været nødt til at håndtere vores store produkter ens over hele verden. Det er en udvikling, der går i retning af central styring. Men det andet har selvfølgelig været, at jeg har set det og gerne villet det. og at jeg har drevet det hårdt. Det skal da ingen hemmelighed være”.

Om få dage får Novo Nordisk den formelle godkendelse af et nyt langtidsvirkende insulin og opgaven er altså lagt i hænderne på direktøren for Global Marketing & Global Medical Affairs.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club