Marketingprofiler i spidsen for nye selskaber i Danske Spil

Peter Engholm
25@mail.dk

To nye selskaber opstår, når Danske Spil møder det liberaliserede spillemarked fra nytår. Synoptiks marketingdirektør står i spidsen for det ene, og Dansk Reklame Films adm direktør for det andet. Samtidig skal nye spil markedsføres.

Adm. direktør i Danske Spil A/S, H. C. Madsen, får fra nytår en ny rolle som en slags koncernchef. Den nye rolle opstår som følge af den delvise liberalisering af spillemarkedet.

Danske Spil vil fra 1. januar bestå af tre enheder: Automatspil, monopol-spil (lotto og skrab) samt spil, som der udstedes licens til at udbyde.

De to sidstnævnte enheder er nye, og det bliver to kendte marketingprofiler, der skal lede dem. Adm. direktør for “monopol-selskabet” bliver Synoptiks hidtidige marketingdirektør, Mette Dyhr. Lotto tegner sig i dag for størstedelen af Danske Spils omsætning, og det vil således umiddelbart være det største af de nye selskaber.

I Danske Spil-koncernens nye liberaliserede selskab vil Jens Aaløse smøge ærmerne op som adm. direktør. Han siger farvel til Dansk Reklame Film efter fire år som adm. direktør.

“Der står en masse konkurrenter ved døren, parat til at tage kampen op. En kamp, der både gælder de produkter, vi har i forvejen – som oddset ­- og de nye platforme som poker og casino. Jeg får dermed en mulighed for at være en del af Danske Spils rejse fra monopol til fri konkurrence i markedet. Det kræver både en kommerciel og en organisatorisk forandringsproces, som er fantastisk spændende. Mine nye opgaver bygger på præcis de elementer, jeg er passioneret omkring – konkurrence, mennesker og forandringer,” siger Jens Aaløse.

Nye platforme må nødvendigvis også medføre ny markedsføring. Danske Spil har i forvejen BBDO på Tips/Oddset, Bates Y&R på skrabespil, DDB på Lotto/Joker, og Sunrise på andre talspil. Bureauvalget kom på plads efter et omfattende udbud i 2007, og den proces skal man igennem igen – sandsynligvis til næste år.

“Jeg går super-ydmygt til den nye, store opgave. Og den fornuftigste tilgang er at lytte og lære, og herfra definerere valg af samarbejdspartnere. Det helt naturlige er at tage en dialog med de partnere, der har skabt et fantastisk stykke arbejde for Danske Spil. Hvis man ikke kan finde den bedste løsning her, så må kan kigge andre steder,” siger Jens Aaløse.

Det er med blandede følelser, at Jens siger farvel til Egmont og Dansk Reklame Film, som i hans ledelsestid har været igennem en digitalisering af mediet og fået sin andel af de vanskelige vilkår i mediemarkedet.

“Jeg kommer til at savne Egmont-koncernen. Det har været et fantastisk privilegium at arbejde i en virksomhed med et stærkt brand og energifyldte, inspirerende kollegaer. For pokker, hvor har medarbejderne knoklet, og altid med et smil på læben. Når alt kommer til alt, er hverdagen og kollegerne i DRF dét, jeg er allermest stolt af,” siger Jens Aaløse.

Han forlader Dansk Reklame Film senest med udgangen af marts 2011 – hans afløser er endnu ikke fundet, men skulle det falde på plads indenda, så tiltræder Jens Aaløse det nye Danske Spil-selskab tilsvarende tidligere.

Navnet på det nye selskab foreligger ikke endnu, men der gættes på, at Danske Spil-brandet indgår som den første del af selskabsnavnet.