Når en kreativ skal illustrere, hvordan en kampagne vil tage sig ud på eksempelvis print og outdoor, så mocker vedkommende den op – altså sætter kampagne-elementerne ind i de rette elementer, så at sige.
Det giver god mening, men problemet er, at det er ret svært at finde billeder af gode placeringer i Danmark. Derfor ender man ofte med at mocke en Bilka-kampagne op på et billboard fra Times Square.
Til at løse dette problem udarbejdede Marketsquare en platform, hvor man kunne finde de mockups, som danske art directors og grafiske designere efterspørger. Men afsenderen hedder Mockupsquare. Og hvorfor så det?
Fordi portalen også har et underliggende formål. Når de kreative downloader et mockup, så bliver de mødt af en rekrutteringskampagne inde i Photoshop. Og afsenderen skifter fra Mockupsquare til Marketsquare.
Magnus Breum, associate creative director på Marketsquare, forklarer:
”Rekruttering i denne her branche er virkelig svært, og de dygtigste kreative er naturligvis de sværeste at få fat i. De bider ikke på klassiske stillingsopslag. Derfor var vi nødt til at gøre noget andet for at ramme dem direkte på deres egen hjemmebane.”
I har brugt en del tid på at udvikle et reelt produkt. Er det ikke en omvej?
”Vi stod faktisk selv stod og manglende de her mockups. Så vi tænkte; her har vi en indsigt om branchen og en reel medieplads, vi alle sammen kender, men aldrig har brugt. Det skal udnyttes,” siger Ulik Kepinski Rode, der er kreativ på projektet, og fortsætter:
”Vi har jo alle ressourcerne i bureauet til at udvikle mockups, så vi gik bare i gang. Vi tog fat i vores fotografven af huset, Asbjørn Rosenlund, til at tage billeder og bureauets bedste rentegner til at mocke dem op.”
Hvorfor ikke bare skrive til dem på LinkedIn?
”Fordi det her er sjovere, og fordi det her er vores måde som bureau at vise, hvad vi kan – og connecte med folk, der tænker ideer på samme måde som os. Og som allerede har fingrene nede i den kreative sovs. Det er jo dem, vi gerne vil have fat i,” siger Magnus Breum, associate creative director.
Har det så virket?
“Vi fik den første ansøgning to timer efter, vi gik i luften. Og siden da er det fortsat med at tikke ind fra spændende profiler, som vi løbende vil drikke kaffe med,” siger Magnus Breum.
Mockupsquare kan godt sammenlignes med den trojanske hest, som modparten selv trækker ind. Louis Isaak, creative, forklarer:
”Vi har på kort tid hørt – fra flere forskellige steder – om kreative direktører, som sender linket rundt til deres medarbejdere. De har nok ikke åbnet filerne endnu. Men dem vil vi gerne sige tak til.”
”Det bliver også interessant at se, om alle vores konkurrenter holder op med at like vores posts, når de opdager, hvad det er de reelt har downloadet.”
Platformen er gratis for alle at bruge og kan findes her.