Af Finn Graversen, journalist

Det samme gælder Horsens-bureauet SuperEgo. Begge bureauer voksede på både top og bund.

Da Statsminister Mette Frederiksen 11. marts sidste år lukkede Danmark ned, havde Marketsquares adm. dir., Jens Thrane-Møller næppe regnet med, at han her et år senere skulle kunne fremlægge et regnskab, der fortæller en historie om et styrket bureau.

Men det er ikke desto mindre sagen. Samtlige nøgletal har udviklet sig positivt, og det er lykkedes at få en god del af væksten på toplinjen til at lande på bundlinjen. Og så kunne det faktisk være gået endnu bedre.

“Vi tog en dyb indånding for et år siden og overvejede, hvordan vi skulle reagere, og vi har da også kunder, som har holdt igen på grund af corona-krisen, så det er ikke fordi, vi har været upåvirkede. Men det viste sig ret hurtigt at vi kunne rive vores corona-budgetter i stykker og holde vores udviklingsplaner,” siger Jens Thrane-Møller.

Ud over at mange kunder ret hurtigt var i gang igen, så kunne Jens Thrane-Møller glæde sig over, at bureauets new-bizz aktiviteter gav resultat i samme periode. Marketsquare blev lead-bureau på Menu, fik Ikea Danmark på kundelisten samt projekter fra Lakrids by Bülow.

“Selvom vi har oplevet nedgang på nogen kunder, så er summen af det hele en positiv udvikling, hvor vi er sluppet for mere defensive tiltag og har kunnet holde fast i vores fokus på en stadig udvikling af bureauet både kreativt og digitalt,” siger Jens Thrane-Møller.

Han fremhæver i den sammenhæng, at bureauet netop har kunnet tage imod Mikkel Wendelboe som ny digital direktør. Han er kommet fra Sunrise. Ved indgangen til 2020 ansatte man desuden David Asmussen som kreativ direktør.

“Ud over at have styr på den løbende drift, så har vi fokus på en mere langsigtet udvikling af vores digitale og kreative kompetencer, og den udvikling er selvfølgelig et af midlerne til at kunne klare kriser – som f.eks. coronaen,” siger Jens Thrane-Møller.

Nøgletal for Marketsquare
Bruttoavance 38,031 mio. kr., +7,0 pct.
Bruttoavance pr. medarbejder 1,0 mio. kr., +9,8 pct.
Lønandel 65,7 (68,3)
Resultat før skat +5,434 mio. kr., +20,4 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Forbedring af næsten alle nøgletal hos SuperEgo
Også i Horsens kan man hos SuperEgo glæde sig over at være kommet styrket ud af corona-året 2020. Vækst på både top og bund og en forbedring af næsten alle nøgletal.

Men det er ikke en overraskelse. Bureauets adm. direktør, Anders Juel, optrådte fornylig i en artikel på Bureaubiz om den foreløbige status i bureaubranchen, og her sagde han bl.a.:

“Der kom en chok-effekt i marts og april, hvor vi dykkede voldsomt. Men så fandt kunderne sig til rette. Renten var stadig lav, der var hjælpepakker etc., så der kom ret hurtigt gang i aktiviteten igen. Det var det samme billede man så på aktiemarkederne.”

Den udtalelse lever hans regnskab til fulde op til.

Nøgletal for SuperEgo
Bruttoavance 19,565 mio. kr., +9,6 pct.
Bruttoavance pr. medarbejder 782.583 kr., -3,6 pct.
Lønandel 64,1 (64,2)
Resultat før skat +3,421 mio. kr., +10,3 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club