Af Peter Engholm 25@mail.dk

Ikke alle tilbragte sommeren med at holde ferie: Republicas Kenneth Pedersen beskyldte Mindshares Martin Rasmussen for at drive heksejagt på tilbudsaviser. Og Martin Rasmussen gav igen.

Tilbudsaviser er – med en værdi på over tre mia. kr. – en dinosaur blandt danske reklamemedier. Måske også med lige så lidt fremtid for sig.

Ikke desto mindre er der liv i debatten om reklamemediet, for Dagbladet Børsen tog før sommerferien fat på emnet, og her oplyste adm. direktør i Mindshare, Martin Rasmussen, at nej-tak mærkaterne truer tilbudsaviserne.

En analyse fra Mindshare viser nemlig, at det nu er to tredjedele af de adspurgte, der “ville anskaffe sig et nej tak-skilt, hvis man kunne tage sig sammen”.

Det fik i midten af juli adm. direktør Kenneth Pedersen fra Republica til – i Børsen – at fastslå, at en heksejagt er sat ind på tilbudsaviserne.

“Hvis ønsket var stort nok, så ville det heller ikke være noget problem for de fleste at få fat på mærket. Til gengæld kunne det være interessant at se, hvad der ville ske, hvis man kunne udstyre forbrugerne med et nej tak-mærke til tv-reklamer. Så ville procentdelen givetvis være rigtigt meget højere, end hvad tilfældet er for tilbudsaviserne”, skrev Kenneth Pedersen.

Dét nej-tak har faktisk eksisteret siden 1950erne i form af fjernbetjeningen, svarede Martin Rasmussen i Børsen:

“Og den bliver i høj grad benyttet til at undgå reklamer. Således angiver 66 pct. af danskerne, at de altid skifter kanal, når der er reklamer.”

Men diskussionen blev hurtigt personlig:

“Måske har Martin Rasmussen og Mindshare deres egen dagsorden, når de miskrediterer tilbudsaviserne: Mediebureauerne har selvsagt en stærk, økonomisk interesse i at få tilbudsaviserne kuldsejlet for at flytte annoncekroner over til dagbladene, hvor de tjener deres penge”, skrev Kenneth Pedersen – og fik et kontant svar fra Martin Rasmussen:

“Modsat Kenneth Pedersen skal jeg ikke gøre mig til ekspert på Republicas forretningsmodel, men vil i stedet invitere til følgende tankeeksperiment: I hvor høj grad ville hhv. Republica og MindShare fremstå uændret som virksomhed, hvis man fra den ene dag til den anden ikke mere kunne benytte følgende medie til annoncering 1) husstandsomdelte reklamer, eller 2) aviser? Jeg kan kun svare for MindShare, at det ville have absolut ingen indflydelse. MindShare er 100 pct. medie-neutral og rådgiver på tværs af alle tænkelige kontaktpunkter”.

Helt så neutral er Kenneth Pedersen ikke, mener Martin Rasmussen, som slutter sit indlæg i avisen med at gøre opmærksom på, at Republica den 25. august holder en spændende konference: “Reklameavisen – brug din reklameavis rigtigt”.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club