Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Den nye analyse-mastodont vil få aktiviteter i 111 lande og en omsætning på ca. 18 mia. kr. I Danmark passer de to meget godt sammen.

Det lykkedes ikke for Sir Martin Sorrell, der er øverste chef for verdens næststørste bureaugruppe,WPP Group, at forpurre fusionen mellem to af verdens største analysefirmaer, TNS Gallup og GfK. Han var hurtig, da planerne kom frem, og gav et bud for TNS Gallup på ca. 9 mia. kr.

Der var også andre, der var interesserede, men de fik ikke andet ud af det end, at TNS Gallup fremskyndede processen og samtalerne med GfK, og det har nu ført til en aftale om en fusion mellem de to.

Resultatet vil blive en pan-europæisk baseret analyse-mastodont med aktiviteter i 111 lande, en samlet omsætning på ca. 19 mia. kr. og et overskud på ca. 2,5 mia. kr.

Fusionen vil stå stærkt på de nye markeder. GfK har styrke i central- og øst-europa, mens TNS Gallup er bedre udviklet i Asien og Pacific.

Firmaet vil få hovedkontor i London, og fusionen forventes afsluttet i 4. kvartal i år.

Begge firmaer er repræsenteret i Danmark, men det er alt for tidligt at sige noget om, hvad der kommer til at ske.

Analysedirektør Lene Hansen, GfK siger dog, at fusionen giver rigtig god mening.

“I Danmark er der meget lidt overlapning, og også på skandinavisk plan matcher vi hinanden godt. F.eks. står TNS Gallup godt i Norge og Finland, hvis vi mangler noget. Derfor er det et vigtigt budskab, at der er tale om en langsigtet vækststrategi, og at forventningen er, at der ikke kommer til at ske afskedigelser”, siger Lene Hansen.

Der forventes dog synergigevinster på ca. 700 mio. kr., men de forventes først realiseret ved udgangen af det tredje regnskabsår efter fusionens gennemførelse.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club