Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Samtidig nedtoner WPP Groups topchef dog de meget negative forudsigelser for reklamebranchens udvikling.

Topchefen for verdens næststørste bureaugruppe, Sir Martin Sorrell, havde et relativt positivt og et klart negativt budskab, da han talte ved en konference i Barcelona.

WPP ejer så mange virksomheder, at det er Danmarks klart største gruppe, og efter overtagelsen af Gallup repræsenterer WPP omkring 1000 ansatte i Danmark.

Det positive budskab var ifølge Brandrepublic, at han nu er lidt mindre pessimistisk for udviklingen. Han venter fortsat, at 2009 bliver et hårdt år, men han tror ikke nødvendigvis, at reklamebudgetterne bliver mindre, og han karakteriserede nogle analytikeres udtalelser som “overdrevent pessimistiske”.

Denne knap så negative holdning forhindrede ham dog ikke i, at varsle fyringer inden for WPP. Gruppen vil investere i nye markeder som f.eks. Indien, Kina og Brasilien, mens der må ventes nedskæringer i modne markeder.

Meldingen kommer blot en måned efter, at Martin Sorrell i en e-mail til alle ledere i gruppen fastslog et rigidt ansættelses-stop gældende for alle uanset løn-niveau, position og genplaceringer.

“Vi bliver nødt til at investere i de nye markeder, og tælle hoveder i de modne markeder. Nøglen er for os at balancere omsætning og udgifter i forhold til antal medarbejdere”, sagde Martin Sorrell.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club