Massekommunikationen er død. McDonald’s har bare ikke opdaget det

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Burgerkæden har i USA lanceret sin største kampagne nogensinde – ikke for burgere men for kaffe.

Måske en lidt vidtløftig overskrift, for at massekommunikationen er død er jo trods alt blot noget, som nogen hævder.

Det er dog et faktum, at de store traditionelle kampagner er til debat. Men i USA har McDonald’s sit eget svar på den debat.

Burger-kæmpen ar på vej med en kampagne, der siges at blive den største nogen sinde i selskabets historie. Ialt vurderes den at komme til at koste mindst 570 mio. kr. (100 mio. USD) delt ud på tv, print, radio, outdoor, internet, events, PR og sampling.

Kampagnen skal markedsføre McDonald’s kaffe-linje, der ventes at tilføre en meromsætning på 5,7 mia. kr.

Jeg kan forsikre, at vi vil omgive forbrugerne med meget relevante budskaber”, siger CMO for McDonald’s USA, Neil Golden til AdAGge.

Kaffelinjen er et hårdt angreb på Starbucks, og UBS-analytiker, David Palmer vurderer, at McDonald’s initiativ kan koste Starbucks 5 pct. af omsætningen.

Kilde: AdAge.