Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: 20 procent af centrene vil lukke og mellem 20 og 30 procent af butikkerne vil ikke overleve. Internet, grænsehandel, genbrug og outlets tager markedsandele fra de fysiske butikker.

Omsætningen i butikker og centre falder. Det betyder, at 20 procent af både butikscentre og butikker vil lukke og slukke, mener Poul Erik Jakobsen, direktør i analysevirksomheden Pej Gruppen, der har lavet en analyse af detailhandlen:

”Det er gået den forkerte vej med den fysiske omsætning i butikkerne. Hvis man skal tage udgangspunkt i, hvordan det udvikler sig, er der simpelt hen for mange butikscentre i Danmark”.

Det er internetbutikker, grænsehandel, genbrug og outlets, der tager markedsandele fra de almindelige butikker og centre, mener Poul Erik Jacobsen.

Bruno Christensen fra analysevirksomheden Detailhandelspromotion ser endnu mere dystert på butikkernes fremtidsudsigter. Han vurderer, at omkring hver tredje butik vil lukke inden 2020:

”Jeg vurderer, at 30 procent af butikkerne vil forsvinde mellem 2012 og 2020, ganske enkelt fordi de ikke kan få det til at køre rundt. Der er krise, detailsalget falder drastisk, butikkerne har svært ved at låne penge i banken og oven i det hele er konkurrencen blevet skærpet, fordi lukkeloven er forsvundet” (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 14+15).

Kommentarer

  1. Uha-uha, dystre udsigter. Ingen tvivl om at der vil forsvinde butikker i fremtiden – og godt det samme.
    Fremtiden handler om at have et godt produkt, en super service og om at skabe oplevelser i butikken. Alt sammen noget man ikke oplever på nettet, ved grænsehandlen eller når det kun handler om pris, pris og pris … Hvis konkurrencen kun handler om pris, så taber den også på pris – og kvalitet.
    Internet og butik hører sammen, og det handler om at få dem til at fungerer som en samlet service og en oplevelse hvor se, føle, engagere sig og blive en del af, bliver den nye fremtid for butikken.

  2. Flotte salgstal udløser flødeboller til alle Lyngby Storcenters næsten 1.000 medarbejdere
    Hos Lyngby Storcenter er krisen gledet lidt i baggrunden, for det populære storcenter, der tiltrækker kunder fra hele Nordsjælland, oplever en shoppelyst ud over det sædvanlige. Med en 12 % fremgang i September måned og en år til dato fremgang på 6% ligger det hæderkronede Shopping paradis i toppen af Dansk detailhandel. Forventet årsomsætning er nu over 1,8 milliarder inkl. moms, fremgangen udgør over 100 millioner D.kr.
    Selvom der hele tiden åbner nye storcentre i Københavnsområdet, og selvom Bilka er åbnet i Hillerød, så vælger mange nordsjællændere og københavnere, at tage til Lyngby Storcenter. Lyngby Storcenter præsterer tocifrede vækstrater i omsætningen sammenlignet med samme periode sidste år. Det viser de nyeste salgstal for september måned, der netop er blevet opgjort for danske indkøbscentre på Sjælland, og blandt dem ligger Lyngby Storcenter blandt de bedste i toppen.
    ”Jeg er meget stolt over den flotte fremgang, som vi har skabt i Lyngby Storcenter. Det slår endnu engang fast, at vi er Nordsjællands bedste shoppingcenter, der igennem et attraktivt sortiment og et stort udvalg af spændende forretninger, både formår at tiltrække nye kunder og sælge mere til de eksisterende, selvom hele detailbranchen stadig er presset af den økonomiske krise,” siger Torben Schwabe, direktør for Lyngby Storcenter.
    Lyngby Storcenteret har i det sidste halvandet år været igennem en fornyelsesproces, hvor storcentret bl.a. har styrket kundekommunikationen med et kundemagasin og hævet serviceniveauet så næsten 70% af kunderne føler, at de får en fremragende service og – ikke mindst –toppet sortimentet med nye og spændende højt profilerede internationale mærkevarer.
    ”En stor del af vores succes skyldes, at vi har en helt unik forretningssammensætning, der tilfredsstiller selv de mest kræsne forbrugere, og at vi har nogle meget engagerede medarbejdere, der gør en dyd ud af at levere den bedste service. Sammen med vores kundekommunikation, som vi har gjort mere luksusorienteret og fortællende, sikrer det, at vores kunder får en fuldkommen oplevelse af kvalitet, hver gang de er på besøg,” siger Torben Schwabe.
    De gode salgstal bliver fejret med en omgang flødeboller til alle medarbejdere, som er en stor årsag til succesen.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club