Massiv dansk fremgang i Cannes

Peter Engholm
25@mail.dk

Flere danske delegerede og markant flere indsendte danske arbejder: 171 stk, der således slår både sidste og forrige år. Men konkurrencen bliver hård, for årets festival sætter rekord.

Set i bakspejlet sku’ man ha’ sendt ind – og deltaget fysisk – til Cannes Lions i 2009 og 2010, for da var konkurrencen mindre og pladsen bedre.

Der bliver trangt i år, for med 28.828 indsendte arbejder slår verdens største kreative festival sin egen rekord, og antallet af delegerede ser også ud til at stige i forhold til sidste år.

Også på nationalt plan er fremgangen til at få øje på: 171 danske arbejder er indsendt til Cannes Lions 2011, og der er en stigning på 55 pct. fra sidste års 110 entries. Det overgår også 2009-tallet på 159.

“Allerede nu ser det ud til at blive et stort dansk år – ikke kun med indsendte arbejder, men også fordi vi kan se frem til mange flere danskere på festivalen. Sidste år var bunden ved blot 71 officielt tilmeldte, altså delegerede, men i år gør vi comeback. Vi forventede mindst 50 pct. flere, og det blev nået i sidste uge. Så nu er nætse mål at komme tæt på de 146 delegerede i 2009,” siger Niels Heilberg, fra Creative Circle, der samarbejder med den danske Cannes Lions repræsentant, TV 2.

Antallet af deltagere følger kun delvist antallet af indsendte arbejder, fordi fagligheden i festivalen efterhånden har manifesteret sig så tydeligt.

“Fordelingen af annoncører og kreative tippede sidste år over til annoncørsiden. De kommer til Cannes for at se, hvad de kan fokusere – og bruge deres energi – på i det kommende år. Her får de et bredt billede af medierne det kommende år, hvilket også er forklaringen på, hvorfor så mange mediabureauer er repræsenteret,” siger Jacob Fischer-Nielsen, kommerciel marketingchef på TV 2.

Den danske Cannes-delegation har sin egen Facebook-side og egen LinkedIn-side. Dertil kommer, at delegationen for første gang nogensinde har sit eget officielle samlingssted på festivalen, Plage Le Goeland.

Indsatsen fra dansk side samler sig om klassikerne Film og Press (print), med 34 indsendte arbejder i hver. Herefter følger Cyber, Media og Promo & Activation med 17 i hver. De 171 danske bidrag skal ses i forhold til 259 norske og 727 svenske.

Den 15. juni afholdes Cannes Predictions i Cinemateket i København, og dagen efter i Øst For Paradis i Aarhus. Tilmelding sker via Facebook.