Massive tab i Dyne-Larsens web-reklamefilm-firma – som planlagt

Asbjørn
Jørgensen

Et simpelt koncept: Eovendo betaler penge til danskere, der gerne vil se reklamer. Indtil videre er det en voksende underskudsforretning – et underskud, som også i år dækkes fra Jysk’s store pengetank.

“En fortsat investerings-case.”

Det betyder på dansk: Pengene strømmer ud, overskud ligger et ukendt sted i fremtiden, og der er brug for flere penge for at holde biksen i gang.

Det er Eovendo-bestyrelsesmedlem Svenn Dam, der bruger vendingen om Eovendo: Det nyligt godkendte regnskab fra Eovendo viser et underskud på 19,5 mio. kroner i seneste regnskabsår, næsten dobbelt så stort et underskud som året før.

“Hovedinvestoren bag er Lars Larsen og Jysk. Finansieringen afhænger af, om hovedinvestoren tror på projektet fremover. Og det gør de fortsat, finansieringen er sikret, så det er bare med at komme videre,” siger Svenn Dam. Han er ansat af Jysk som projektdirektør ifht udviklingen og driften af Eovendo.

“Eovendo kræver fortsat en stor investering. Men antal registrerede brugere har nået 133.000, antallet af visninger stiger kraftigt. Det vil sige, aktiviteten stiger voldsomt, og det er det vi måler på. Web-reklamefilm er det hurtigst voksende reklamemedie,” siger Dam.

Indregnet alle har Eovendo 25-30 medarbejdere, hvoraf cirka 10 personer arbejder i centrum af København – men hovedparten arbejder i Pakistan med programmørarbejde. Så firmaet er allerede internationalt i klassisk forstand. Men perspektiverne er pr definition internationale:

“Dette er ikke en investering med henblik på kun at være i Danmark,” siger Svenn Dam.

Eovendo har endnu ikke markedsaktiviteter andre steder end i Danmark.

Men man undersøger markedet i forskellige andre lande med henblik på senere at komme ind på de markeder; konceptet kan og skal skaleres.

Nøgletal for Eovendo

  • Bruttofortjeneste -10,222 mio. kr. -61,5 pct.
  • Resultat af primær drift -18,643 mio. kr. -96,2 pct.
  • Resultat efter skat -14,183 mio. kr. -85,9 pct.

Konceptet:

Eovendo betaler brugerne for at se på reklamer. Man tilmelder sig, og så kan man simpelthen få et mindre beløb for at se reklamefilm. Pengene kan man få udbetalt eller give videre til velgørenhed eller lokalforeninger.

Filosofien er, at mange gerne vil se reklamer, men ikke vil afbrydes af dem. I andre eksisterende annoncesystemer opfattes annoncer ofte som ubelejlige. Eovendo adskiller simpelthen online-reklamekigningen fra online-primærydelsen – ved at forskyde tidsmæssigt, til det passer brugeren bedre.