Der er flere sammenslutninger bag opdraget, end der er personer bag koncept og eksekvering i forbindelse med en ny rekrutteringskampagne, som netop er skudt igang.
Kampagnen – og hjemmesiden – har titlen Hvidzone.dk og formålet er at gøre opmærksom på uddannelserne som hhv. bioanalytiker, sygeplejerske og radiograf.
Bag kampagnen står – hold fast: – Undervisningsministeriet, Ministeriet for sundhed og forebyggelse, Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, Dansk Sygeplejeråd, Danske Bioanalytiker, Foreningen af Radiografer i Danmark og Professionshøjskolernes Rektorkollegium.
“I rekrutteringskampagnen for Forsvaret var de korte klip inspireret af dokumentar- og nyhedsudsendelser. Vi har med Hvidzone lavet 100 pct. fiktion, der tager udgangspunkt i virkeligheden – og hvor inspirationen er amerikanske hospitalsserier. Ideen bag filmene har været, at gøre de tre faggrupper til helte i deres eget fiktionsunivers,” siger Kim Jacobsen, der er medforfatter og instruktør på serien.
Og serie er det, for tilgangen til budgettet har ikke været klassisk:
“Vi har taget budgettet på en normal reklamefilm – og produceret fire webisodes, og ud fra dét materiale, har vi så klippet tre virale film og en reklamefilm. På den måde har vi tilført produktion value til net-filmene uden at gå på kompromis med tv-reklamen,” siger Hanne Schultz fra reklamebureauet Hey!.
Over for ministerier og organisationer står dét, som folkene bag kampagnen betegner det: 1 digital design bureau, 1 Innovationshus og en håndfuld en-mandshære.
Mikkel Jespersen fra 1508 sidder med kontrakten og har ansvar for hele den digitale platform, som er omdrejningspunktet for kampagnen. 1508 har entreret med en række underleverandører. Dorthe Petersen fra Innovationshuset Bindslev har været projektansvarlig, Hanne Schultz fra reklamebureauet Hey! har været kreativansvarlig sammen med tekstforfatter Michael Sten og Kim Jacobsen har været instruktør.
Store kunder og opgaver behøver nødvendigvis ikke at matches med en traditionel fullservice bureaukonstellation for, at opgaven kan lykkedes.
“Fleksibel organisering har vist sig effektiv for en kampagne af denne størrelse – og opgaven er kommet godt fra start: Fem dage efter lancering af kampagnen ,var der 7.000 besøg på hjemmesiden og 19.000 sidevisninger, og med de første to webisodes liggende er besøgene steget. Der bruges i snit 2-3 min. på sitet, men den store eksamen kommer ved ansøgningsfristen til uddannelserne den 5. juli,” siger Dorthe Petersen, partner i Bindslev AS.