McCann bag højskolekampagne

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

En ny kampagne opfordrer unge til at bryde med strømmen og udforske deres kreativitet. McCann og Fern står bag udviklingen af den. Se filmen her.

Unge kommer til at ligne hinanden mere og mere. Der skal derfor skabes et miljø, hvor musik, kunst og teater spiller en større rolle i unges liv. 

Det er i hvert fald løsningen fra Musik & Teaterhøjskolen, der er ude med en kampagne, der opfordrer unge til at ‘bryde rytmen’ og gøre noget andet end det, der forventes af dem. Her sigter man særligt efter et opgør med tanken om en traditionel videregående uddannelse som den eneste mulighed. 

Det er første gang, højskolen samarbejder med et bureau. Den er udviklet – primært som et passionsprojekt – af McCann, mens Fern har stået for produktionen. Regner Lotz, kreativ direktør hos McCann, siger i en pressemeddelelse om kampagnen, at han ser det som både højskolens og bureauets opgave at være med til at udvikle rammerne for kreativitet: 

”Den nye unge generation er måske den mest kreative nogensinde. Men ofte bliver potentialet ikke udlevet, fordi vi har for travlt. Vi ser det som vores og højskolens opgave at gøde og inspirere til kreativitet. Vise, at de sjove ting sker, når man ikke følger den traditionelle opskrift. Og derigennem finde sig selv og sin udtryksform. Det er det konceptet italesætter – bryd med forventningerne, bryd rammerne og bryd rytmen.” 

Også i det visuelle har man forsøgt at bryde med det vante ved at mixe forskellige farver, former, skrifttyper og skriftstørrelser sammen for at illustrere, at der er nye muligheder, hvis man tør bryde med det forventede, fortæller Nicklas Hemming, filminstruktør hos Fern:

”Det er netop, når vi bryder rytmen at magien sker. Derfor var det et interessant greb at arbejde med. At smide konventionerne på gulvet og bryde med klippestil, opbygning, lyd og formater.”

Kampagnen kører på paid social og organiske kanaler fra Musik & Teaterhøjskolen. 

Se kampagnefilmen her.