Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Fissionen mellem McCann og Propaganda har skabt forundring, fordi Propaganda-efterfølgeren Mensch har set ud til at komme så meget bedre fra start. Men Bjørn Stene har haft en helt anderledes opgave end Frederik Preisler.

McCann er meget tæt på at kunne lancere en ny web-site!

En stor nyhed? Næppe. Hvis det ikke lige var fordi, den markerer, at nu er missionen ved at være fuldendt.

Propaganda er blevet til Mensch og McCann blevet til et fuldt funktionsdygtigt bureau, som kan bygge sin egen profil.

Når det har taget noget tid, skyldes det, at Bjørn Stene som ny landechef for McCann Worldgroup stod med opgaven at bygge en helt ny ledelse.

Derfor gik det umiddelbart meget stærkere for Propaganda-efterfølgeren Mensch, som blot skulle bygge videre på en etableret partner-gruppe.

Bureauet kom hurtigt på nettet og i gang med at markedsføre sig på basis af de velkendte tekstannoncer. Kundelisten var også synlig.

Imens stod McCann med et webiste, som indtil nu har været “under construction”.

Ikke at der ikke er foregået noget. Bjørn Stene har fået sammensat en ledelse for McCann Copenhagen og integreret bureauet med Momentum. Men hvad med kunderne? Har bureauet sådan nogen?

Hele forløbet har givet anledning til en del spekulationer, fordi Mensch ser ud til at være kommet så meget bedre fra start. Så hvad er det egentlig for en aftale, McCann har indgået, har spørgsmålet lydt.

“Mensch har overtaget en række kunder, som er reguleret i en aftale mellem parterne. Men de nærmere omstændigheder i aftalen forbliver mellem parterne”, er den korte kommentar fra Bjørn Stene til det spørgsmål.

Han vil dog gerne samtidig mane alle spekulationer i jorden. Har bureauet en kundeliste?

“Ja selvfølgelig. vil du have den?” (Den kan ses herunder)

Organisationerne i McCann og Momentum er lagt sammen. Bureauet har 27 medarbejdere, og Momentum fungerer som en kompetence inden for trade og retail med 3-5 mennesker under ledelse af Andreas Pitlick.

I forhold til Mensch er der fortsat en samarbejdsrelation.

“Dog ikke af dybere eller strategisk karakter. Der er enkelte af de oprindelige kunder – som f.eks. Skat – der køres i et samarbejde, men grundlæggende er fissionen gennemført, og der er tale om to selvstændige bureauer”, siger Bjørn Stene.

Han vil ikke oplyse, hvilke kunder, der er bragt med fra Propaganda McCann og hvilke, der er oprindelige Momentum-kunder, men siger dog, at 40 pct. af bureauets kunder er fra Propaganda McCann og 60 pct. fra Momentum.

Bjørn Stene siger om forløbet:

“Det er i sagens natur en stor mundfuld for et bureau når det deles i to, men pga. de oplagte synergier med Momentum i Danmark og det at McCann Copenhagen meget hurtigt har fået et kompetent hold på lederniveau, kan vi heldigvis konkludere at det er gået godt. Vi oplever en stor interesse for nye kunder, som bl.a. gerne vil møde de tidligere BBDO folk. Endelig har det hjulpet at McCann og Mensch har et godt samarbejde så ingen kunder har lidt under fissionen”.

 

McCann Copenhagen’s kundeliste

  • Axellus
  • Axanté
  • Arla (trade)
  • BRFkredit
  • Carnegie
  • Deloitte
  • Findus
  • Hasbro Nordic
  • HemmaLivs
  • HTC
  • L’Oreal
  • Lantmannen (Unibake)
  • LEAF
  • Maybeline
  • Microsoft
  • Nestlé food
  • Peter F. Heering
  • Scandic
  • SEB Pension
  • Skat
  • V&S Group

 

Mensch’ kundeliste

  • Miele
  • Torm
  • Apotek
  • Politiken
  • Danske Spil
  • Cowi
  • Bruun & Hjejle
  • BRFkredit
  • Skat
  • DI
  • Deloitte

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club